"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib ‘pembohong’, perlu periksa kesihatan mental, kata Justo

FMT Reporters

Andre Xavier Justo mempersoalkan kesihatan mental Najib Razak, selepas bekas perdana menteri itu mendakwa warga Switzerland berkenaan dipecat PetroSaudi International dan mencuri emel dalam pangkalan data.

PETALING JAYA: Pemberi maklumat yang menarik perhatian selepas membocorkan dokumen berkaitan 1MDB mengecam Najib Razak kerana mendakwa beliau dipecat PetroSaudi International.

Sambil mendakwa penulisan Najib penuh dengan pembohongan, Andre Xavier Justo, berkata beliau sebenarnya meletakkan jawatan dalam syarikat minyak dan gas berkenaan.

Dalam hantaran di Facebook, warga Switzerland itu menyenaraikan dua sebab mengapa bekas perdana menteri itu ‘berterusan berbohong’.

Justo mendakwa, sebab pertama adalah dengan harapan semua pembohongannya itu akhirnya akan diterima sebagai kebenaran; dan kedua, katanya, akibat daya ingatan Najib semakin merosot berikutan semakin berusia.

“Saya fikir anda perlu menemui doktor untuk memeriksa secara menyeluruh tahap kesihatan mental,” katanya.

Justo juga memuat naik paparan gambar berhubung surat peletakan jawatannya dengan harapan dapat menghentikan Najib daripada terus mendakwa dirinya dipecat.

Selain itu, katanya, beliau menemui ahli perniagaan India berpangkalan di United Kingdom, Kamal Siddiqi, selepas pilihan raya umum 2018, bukannya sebelum waktu itu seperti didakwa Najib.

Terdahulu, Najib mendakwa Justo dipecat dari PetroSaudi – yang menyertai usaha sama dengan 1MDB – atas ‘alasan peribadi’.

Najib mendakwa disebabkan tidak berpuas hati kerana diberhentikan, Justo mencuri kandungan emel dalam pangkalan data milik PetroSaudi.

Ahli Parlimen Pekan itu, berkata demikian sebagai membalas dakwaan dibuat Clare Rewcastle-Brown daripada Sarawak Report, yang menyatakan Najib penyebab Justo dipenjara di Thailand.

Justo mendapat perhatian selepas penahanannya pada 2015 kerana membocorkan dokumen PetroSaudi berhubung usaha sama dengan 1MDB. Susulan daripada itu, ia menjadi asas siasatan pengubahan wang haram dalam syarikat pelaburan milik kerajaan terbabit.

Bagaimanapun, Justo turut dipenjara 18 bulan di Thailand kerana didakwa meminta bayaran sebagai tukaran untuk tidak mendedahkan maklumat sulit.

Tiada ulasan: