"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peranti kesan Covid-19 melalui bau badan

AFP

Penyelidik dari Universiti Chulalongkorn menunjukkan peranti yang digunakan untuk mengesan Covid-19 daripada bau badan. - FOTO AFP

Penyelidik dari Universiti Chulalongkorn menunjukkan peranti yang digunakan untuk mengesan Covid-19 daripada bau badan. - FOTO AFP

Penyelidik dari Universiti Chulalongkorn menunjukkan peranti yang digunakan untuk mengesan Covid-19 daripada bau badan. - FOTO AFP

Bangkok: Bagi peniaga di pasar, peluh luar biasa yang membasahi baju mereka mungkin menjadi petanda jangkitan Covid-19, kata saintis tempatan.

Penyelidik Thailand sedang membangunkan pengesan mudah alih untuk mengesan bau badan yang terhasil ketika berpeluh, dan ujian sedang dijalankan ke atas peniaga di pasar makanan Bangkok minggu ini.

"Berdasarkan sampel, kami mendapati mereka yang dijangkiti Covid-19 akan mengeluarkan kimia tertentu.

"Hasil dapatan ini kami gunakan untuk membangunkan peranti bagi mengesan bau badan tertentu yang dihasilkan bakteria daripada peluh pesakit Covid-19," kata Chadin Kulsing dari Universiti Chulalongkorn.

Chadin berkata, ujian berkenaan mencapai ketepatan sehingga 95 peratus dan ia diharap dapat digunakan sebagai alternatif mampu milik menggantikan ujian calitan yang lebih mahal dan memerlukan proses di makmal.

Bagaimanapun, peranti berkenaan masih di peringkat pembangunan dan kajian mengenainya masih belum diterbitkan atau mendapat penilaian rakan setara.

Saintis menggunakan peranti yang biasa digunakan untuk mengesan bahan toksik pada alam sekitar.

Subjek perlu meletakkan kapas calitan di bawah ketiak selama 15 minit, sebelum memasukkan kapas berkenaan ke dalam bebuli kaca dan disteril dengan sinar UV.

"Juruteknik akan mengambil sedikit sampel menggunakan hos penyedut dan meletakkannya pada alat analisis bagi mendapatkan keputusan," katanya.

Ia hanya mengambil masa 15 minit dan keputusan boleh diperoleh dalam tempoh 30 saat.

Ujian daripada peluh itu mendapat pujian daripada peniaga di pasar berkenaan berikutan ia lebih 'selesa' berbanding ujian calitan pada hidung.

"Saya boleh meneruskan kerja ketika menunggu keputusan. Jika melakukan ujian PCR, saya perlu menunggu di pusat ujian, duduk dan tunggu keputusan. Ia membuang masa," kata seorang penjual.

 - Hmetro 

Tiada ulasan: