"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sekat sebaran agama bukan Islam: Harap menteri agama dapat jawab, jernihkan keadaan

HANIPA MAIDIN

La ni, saya lihat agak hangat dibincangkan di media isu hasrat gomen tebuk atap 2.0 untuk bentang Rang Undang-Undang (RUU) menghalang penyebaran ajaran bukan Islam kepada muslim.

Berdasarkan laporan media, saya lihat ramai orang khususnya dari kalangan rakyat yang bukan islam yang membantah.

Bila saya membaca kenyataan mereka, meskipun saya boleh kait dengan kebimbangan mereka, tapi dalam masa yang sama saya agak simpati dengan mereka kerana majoriti dari mereka mungkin tak berapa arif tentang perkara yang mereka kritik.

Yang lebih malang sama ada menteri undang-undang (GPS) dan menteri agama dan timbalannya (parti ehem) pun nampaknya tidak berusaha untuk menjernihkan keadaan.

Malangnya, depa tak bersuara menjawab reaksi pandangan dan kekeliruan para non muslim itu.

Saya tak pasti jika andai kata RUU 355 pindaaan ingin dibentang, lepas atau tidak menteri agama nak yakinkan teman mereka di Kabinet apa lagi di Parlimen ?

Maaf, jujurnya saya tak pasti sama ada menteri dan timbalan menteri agama dari parti ehem itu sendiri benar benar faham atau tidak isu ini?

Saya harap depa faham dan dapat “engage” dengan para pengkritik bagi menjernihkan keadaan.

Tiada ulasan: