"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SOP MySejahtera baharu mengarut, kata pemimpin kumpulan perniagaan

Esther Yap

PETALING JAYA: Segelintir pemilik perniagaan membantah langkah kerajaan yang mahu mereka menyemak status risiko pengunjung pada MySejahtera bermula 1 Mei, apabila syarat daftar masuk tidak lagi terpakai kepada semua individu.

Rabu lalu, ketika Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengumumkan perkara itu, beliau juga berkata pemilik premis perlu menyemak status risiko pengunjung di aplikasi MySejahtera dan tidak membenarkan individu dengan status “High Risk” iaitu kes positif Covid-19 dan dalam tempoh kuarantin daripada memasuki premis.

Pengarah Urusan Mydin Ameer Ali Mydin berkata, keputusan kerajaan itu adalah “SOP paling mengarut” dan ia mungkin mendapat tentangan apabila orang ramai tidak membenarkan telefon mereka diperiksa.

Beliau yang turut memimpin Persatuan Peruncit Malaysia, Persatuan Peruncit Bumiputera dan Persatuan Perniagaan Persekutuan Malaysia (FMBA), berkata isu itu kini hangat diperkatakan dalam kalangan mereka.

“Kami bercakap mengenai perkara ini di kumpulan WhatsApp,” katanya.

“Kita tidak tahu bagaimana untuk melaksanakannya. Ia bukan tanggungjawab pemilik pusat beli-belah untuk risau mengenai orang ramai.”

Beliau berkata pemilik perniagaan tidak dirujuk sebelum SOP diumumkan.

Manakala dua pemimpin kumpulan perniagaan menyuarakan mengenai risiko kemungkinan orang ramai memalsukan status MySejahtera untuk masuk ke dalam premis.

Naib Pengerusi FMBA Raymond Woo berkata orang ramai mungkin menipu dengan menunjukkan tangkapan skrin status risiko rendah.

“Sebagai pemilik kedai, kami akan semak, tetapi tanggungjawab rakyat untuk memainkan peranan mereka,” katanya.

“Sukar untuk perniagaan menyemak sama ada ia daripada aplikasi atau tangkapan skrin.”

Sementara itu, Naib Presiden Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Malaysia Chin Chee Seong berkata segelintir individu mungkin tidak mengemaskini status MySejahtera jika mereka positif.

“Ia menjadi semakin teruk. Sebelum ini, individu hanya perlu mengimbas telefon mereka untuk daftar masuk. Kini mereka perlu menunjukkan telefon untuk masuk ke dalam premis,” katanya.

Tiada ulasan: