"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu Ke Bukit Gantang :Pak Lah Salah Lantik Menteri Luar


Sekali lagi Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Rais Yatim mencemarkan nama negara apabila membuat tafsiran sendiri berhubung dengan isu tuntutan Limbang oleh Brunei yang pada "anggapannya" Brunei telah menggugurkan tuntutan terhadap Limbang apabila pertukaran surat-surat perjanjian yang dimeterai oleh Brunei Darussalam dan Malaysia berkaitan sempadan negara dimuktamadkan.

Akibat salah tafsir itu kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah dipersoalkan oleh Brunei yang menafikan bahawa isu tuntutan ke atas Limbang telah dibincangkan semasa mesyuarat antara Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Isnin lepas.

Abdullah pada sidang akhbar dengan wartawan Malaysia selepas upacara menandatangani LoE pada Isnin berkata Brunei telah secara rasmi menggugurkan tuntutannya ke atas Limbang, bahagian yang terletak paling utara di Sarawak. 

Kenyataan Abdullah itu dipercayai dilakukan dengan nasihat dan laporan dari Menteri Luarnya yang turut serta di dalam rombongan berkenaan.

Dengan cuba untuk memutarbelitkan kenyataan lagi, Rais telah menggunakan ungkapan "pandangan umum" dan "banyak pihak beranggapan" sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ia hanyalah pandangan dan anggapannya sendiri yang selama ini kerap menunjukkan pandainya di dalam mentafsirkan undang-undang dan perlembagaan.

"Sememangnya perkataan Limbang itu tidak ada di dalam perbincangan persempadanan tetapi pandangan umum apabila kelima-lima perjanjian ukur ini dimeterai dan dilaksanakan maka soal semua persempadanan akan selesai dan ayat bahawa dengan pelaksanaan kelima-lima perjanjian ini, maka selesai semua isu yang berkaitan dengan sempadan.

"Maka ini telah diterima. Konsep itulah 
banyak pihak beranggapan bahawa kedudukan Limbang juga pada masa itu akan selesai," katanya kepada pemberita seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menteri Hal Ehwal Brunei Dato Seri Setia Lim Jock Seng berkata, apa yang sebenarnya dirundingkan ialah berkenaan dengan sempadan darat seluruhnya dan isu Limbang tidak dibincangkan semasa mesyuarat antara Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah dengan Abdullah.

Beliau berkata perenggan tiga kenyataan akhbar bersama yang dikeluarkan petang semalam menyebut kedua-dua pihak bersetuju kepada a
sas-asas bagi penyelesaian isu-isu yang telah berpanjangan seperti menggunakan perjanjian-perjanjian yang telah lama wujud sebagai asas dan prinsip-prinsip watershed.

Selepas itu 
satu kumpulan petugas (working group) yang akan melibatkan Juru Ukur Agung kedua-dua pihak akan menetapkan aspek-aspek teknikal untuk menyelesaikan sempadan darat, jelasnya.

Apa yang nyata Malaysia telah dimalukan dengan penjelasan Menteri Luar Brunei berkenaan yang menampakkan begitu jelas Menteri Luar Malaysia telah cuba menipudaya rakyat Malaysia dengan pemahaman dan tafsiran songsangnya itu.

Sebenarnya ini bukanlah kali pertama Rais bersikap demikian. 
Beliau pernah menipu rakyat di dalam isu kekalahan tuntutan Pulau Batu Putih oleh Singapura setelah menyifatkan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) bahawa Pulau Batu Putih adalah milik Singapura dan Middle Rocks milik Malaysia, sebagai satu kemenangan bersama (win-win situation) sedangkan hakikatnya merupakan satu keaiban dan kerugian paling besar menimpa negara.

Dalam isu 
krisis politik Perak, Rais juga mengeluarkan kenyataan kononnya rakyat Perak tidak tahu perlembagaan kemudian cuba memberi kuliah mengenai Perlembagaan dengan membuat tafsiran borong dan bohongnya apabila mendakwa kuasa dan hak sultan Perak melantik dan memecat MB ada termaktub dalam undang undang tubuh Negeri Perak.

Sedangkan yang jelas setiap perlantikan baru dan pemecatan MB perlu mengikut procedur dan sebab-musababnya. Kenyataan beliau ini pernah ditempelak oleh pakar-pakar undang-undang dan perlembagaan dan juga oleh 
kenyataan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir yang menyifatkan pengambil-alihan kerajaan Perak tidak dilaksanakan mengikut undang-undang.

"Anda tidak boleh menurunkan seorang menteri besar atau perdana menteri tanpa adanya undi tidak percaya di dalam dewan. Tiada peruntukan lain," tegas Mahathir.

"Sepanjang pengetahuan saya, tidak ada peruntukan sedemikian di Perak atau Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Dengan meminjam istilahnya, 
ramai beranggapan perlantikan Rais sebagai Menteri Luar Malaysia sebagai satu kesilapan yang dilakukan oleh Abdullah.

"Rais layak jaga hal ehwal muzium dan warisan negara saja," kata seorang pemimpin masyarakat.  

Tiada ulasan: