"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lebih RM3 bilion di sebalik pelaksanaan PPSMI?

Ali Bukhari Amir 
Apakah sebabnya Kementerian Pelajaran dan kerajaan bekeras sangat mempertahan PPSMI itu? Terbaru, dalam perjumpaan antara Dato' Hassan Ahmad bersama Menteri Pelajaran Hishammuddin Hussein sebagai yang tersiar di Buletin Utama, ada satu maklumat yang tidak kalah menariknya untuk diteliti bersama.

"Dah jumpa. Buang masa! Cuba mengelak isu, merayu supaya GMP tok sah adakan perhimpunan lagi, Kementerian Pelajaran dah belanja lebih RM3B (bilion?)..Saya kata mengapa membazir buat benda salah. Dia nampaknya takut kesan buruk terhadap politik dirinya. Tapi perjumpaan mesra. Kami beritahu dia GMP akan terus berjuang hingga PPSMI dihapuskan."

Petikan kiriman khidmat pesanan ringkas itu dikirim mungkin dalam kalangan para penggiat GMP dan akhirnya singgah ke dalam telefon bimbit saya. Dengan sedikit suntingan, maka petikan sms Dato' Hassan Ahmad itu saya salin di sini.

Sila teliti pada ayat yang dihitamkan->Kementerian Pelajaran dah belanja lebih RM3 bilion. Angka ini mungkin silap dan boleh dibetulkan semula dalam Dewan Rakyat oleh Hishammudin Hussein. Di Dewan Negara Senator Dato' Dr Firdaus Abdullah boleh sahkan jumlah peruntukan sebenarnya kalau beliau berani bangkitkan pertanyaan berhubung hal tersebut.

Kalaulah Hishammuddin Hussein nak berdalih lagi mengenai jumlah peruntukan sebanyak RM3 bilion lebih itu, maka rakyat, guru-guru, pelajar, siswa, pensyarah dan setiap pembayar cukai setiap tahun mahu bertanya jumlah yang sebenarnya kalau jumlahnya bukan seputar RM3 bilion itu.

Katakanlah jumlah menyelenggara peralatan bagi melengkapkan serta menyempurnakan dasar PPSMI itu sebenarnya melibatkan jumlah peruntukan RM1 bilion, itu pun sudah melibatkan angka yang besar juga! Jawab Hishammuddin jangan tak jawab!

Rakyat Malaysia, secara jumhurnya akan berfatwa bahawa mereka sudi kehilangan RM1 bilion - RM3 bilion atau lebih kalau kerajaan dan Kementerian Pelajaran bersedia memansuhkan dasar PPSMI itu. Kalau tidak percaya, sila buat pungutan suara dan bancian atau undian melalui sms di Buletin Utama, TV3.

Betul.. Mereka sedia menanggung kerugian lebih RM3 bilion itu asalkan saja dasar PPSMI dihapuskan. Itulah wang rakyat, hasil cukai setiap tahun termasuklah cukai judi nombor ekor dan cukai arak yang turut dilanggah Melayu di Jalan Yap Ah Shak pada saban malam Friday Nite Fever sehingga jam 3 pagi di Le Blanc Club dan Sunshine Club.

Pengalaman peribadi
Malah, saya punya pengalaman peribadi sendiri ketika membangkitkan pertanyaan kepada seorang ahli tertinggi dalam GPMS apabila beliau selesai membentang pandangannya berhubung isu kemahasiswaan hari ini di DBP.

Dalam pertanyaan itu, seperti biasa saya menyeru mahasiswa 'menghasut' guru-guru, pelajar-pelajar pulaukan kelas Sains dan Matematik sehingga suatu tempoh yang menyebabkan Hishammuddin Hussein terpaksa mengalah dengan tuntutan itu.

"Sebenarnya, kami pun tidak mahu PPSMI itu dilaksanakan," demikianlah kata pendokong GPMS itu. "Kerajaan dah habis berbelanja beberapa juta untuk PPSMI ini. Rugilah kalau tak dilaksanakan."

Mungkin kerana beliau adalah penyokong Aspirasi yang masih belia dan jiwa sucinya tak pandai menipu, maka dia berlaku jujur kepada hadirin ketika menjawab persoalan itu. Alasan yang beliau berikan lebih jujur dan murni berbanding Page, sebuah lembaga yang baru dibentuk bertujuan menyanggah keluh-kesah GMP dan rakyat yang ingin mansuhkan PPSMI itu.

Page dan pensyarah lain telah mengemukakan kajian demi kajian yang menunjukkan bahawa PPSMI itu berhasil terlaksana, sebagai kaedah menolak kajian para penyelidik yang menunjukkan PPSMI telah gagal di beberapa buah sekolah tertentu.

Sebenarnya.. inilah jawapan tersirat dalam dada Hishammuddin yang enggan dimuntahkan keluar dari dadanya. Akhir-akhir ini, sejak tertekan dengan tsunami aksi demonstran di jalan raya sehingga merebak aliran ombak kesedaran, mencecah ke pagar Istana Negara, maka jubah hipokrit menteri itu tertanggal sedikit demi sedikit hingga tertelanjang ketelusannya.

Kalau Hishammuddin cakap awal-awal begini kan senang? Tidak perlu beliau bazirkan masa dan waktu bertemu dengan orang tertentu untuk mewujudkan Page sebagai kota pertahanan peribadinya daripada serangan rakyat Malaysia dan GMP!

Bukan ada niat memartabatkan anak bangsa pun dalam isu ini. Akhirnya.. lewat sms Dato' Hassan Ahmad yang terpencar ke dalam telefon bimbit pihak tertentu, melompat-lompat pula pertanyaan baru dalam fikiran rakyat; jujurkah Hishammuddin ketika menyelenggarakan segala peralatan PPSMI itu? Isunya duit ringgit atau memang untuk kemajuan bangsanya?

Sejumhur rakyat Malaysia kini sedar bahawa Hishammuddin Hussein telah lencun berpeluh oleh Perhimpunan Agung Umno yang semakin mendekat!

Apakah modal awal sebagai bekalannya menjelang kiamat di Padang Mahsyar menjelang Muktamar Pekembar kali ini akan berhasil? Iaitu isu 'kemanusiaan' seorang pemimpin yang mahu rakyat maju melalui PPSMI, apakah mungkin akan diterima lagi?

Terbayang di ruang mata Hishammudin tentang helah apakah yang mahu diangkatnya selepas kemarau hujah mempertahan PPSMI itu akhirnya dibanjiri ratusan ribu rakyat yang melimpah sokongannya hingga mencecah ke pagar Istana Negara.

Apakah tindakanku mempertahan dasar PPSMI itu tidak akan dibangkitkan oleh para perwakilan Umno? Demikian fikir Hisham seorang diri.

Hishammuddin pun tahu bahawa tipu daya mengolah helah melalui tindakan menjulang keris Panca Warisan itu sudah tidak berhasil memukat perhatian, menjala simpati khalayak perwakilan Umno lagi.

Segala-galanya tergantung kepada kebijaksanaan Hishammuddin. Itu pun kalau beliau masih lagi bijaksana. Manusia bijak akan mendapat banyak maklumat pada zaman YouTube, Facebook, Skype, Friendster (semuanya menggunakan istilah Inggeris) dan rakyat bermaklumat khasnya anak-anak muda ini tidak mungkin dapat ditipu untuk 3 bilion tahun lagi!

4:00 a.m, 20 Mac 
Sekolah Pemikiran Kg Baru

Tiada ulasan: