"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Najib perlu bersih nama di mahkamah seperti Mahfuz

Oleh Abu Bakar Rashid

Berikutan keputusan mahkamah membersihkan namanya yang cuba digambarkan sebagai kaki pukul, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak segera membersihkan namanya yang dikaitkan dengan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Mahkamah Tinggi semalam memutuskan syarikat The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad melalui akhbar Berita Harian membayar ganti rugi sebanyak RM150 ribu kepada Ahli Parlimen Pokok Sena itu berikutan laporannya yang menuduh

Mahfuz mengajak seorang menteri bertumbuk dalam Parlimen.

Mahfuz menyaman akhbar tersebut ekoran laporan muka hadapannya pada 9 November 2000 bertajuk “Mahfuz ajak wakil BN bertumbuk”.

“Bagi saya, apa yang penting ialah nama saya dibersihkan. RM150 ribu tak akan dapat mengimbangi rasa malu saya apabila digambarkan sebagai kaki bertumbuk,” kata beliau yang mendapat ganti rugi kedua dalam tempoh tidak sampai setahun.

Disember lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Utusan Melayu (M) Bhd dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Khalid Mohd membayar ganti rugi RM120,000 kepada Mahfuz Omar kerana memfitnah beliau melalui bertajuk “Demonstrasi — Mahfuz isytihar bersama Keadilan” yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia pada 4 Mac 2001.

Sambil menyifatkan kedua-dua keputusan mahkamah itu sebagai bukti bahawa PAS dan pembangkang sering menjadi “mangsa spin” media pro-Barisan Nasional (BN), Mahfuz yakin Najib boleh membersihkan namanya yang berkali-kali dikaitkan dengan pembunuhan Altantuya.

“Mungkin Najib juga seperti saya dan aktivis pembangkang lain di negara ini yang sering menjadi mangsa spin (putar belit) media pro-BN dan sebagai mangsa “spin,” saya dapat merasai tekanan yang dihadapi Najib.

“Sebab itulah, kalau saya boleh membersihkan nama saya yang digambarkan sebagai kaki bertumbuk, saya tidak nampak sebab mengapa Najib tidak boleh membersihkan namanya yang sering dikaitkan dengan pembunuhan Altantuya oleh media-media luar negara,” kata beliau yang berkali-kali mengucapkan terima kasih kepada peguamnya, Mohamed Hanipa Maidin yang juga Pengerusi Lajnah Undang-undang dan Guaman PAS.

Beberapa akhbar luar negara seperti Liberation, The Nation, Sunday Times, Times of India, The Australian, New York Times, International Herald Tribune, Far Eastern Economic Review dan Kompas menyiarkan artikel-artikel yang membangkitkan persoalan yang mengaitkan Najib dengan pembunuhan Altantuya dan komisen besar yang diberikan oleh syarikat Perancis, Armaris, kepada sebuah syarikat Malaysia.

Malah, di dalam Dewan Rakyat Mac lalu, Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo melemparkan tuduhan “kamu pembunuh” terhadap Najib.

Walaupun Gobind digantung dari menghadiri Parlimen selama setahun tanpa dibayar elaun dan ganjaran berikutan tuduhannya itu, Perdana Menteri tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Gobind dan kesemua pihak yang menuduhnya itu sehingga menyebabkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri menggesa Najib membersihkan namanya.

Sambil menjangkakan media asing akan terus memburukkan Najib, Dr Mahathir berkata, apa yang lebih penting ialah apa yang difikirkan oleh rakyat Malaysia.

“Dengan merekalah Najib perlu membersihkan namanya,” kata beliau.

Selain Dr Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah juga menggesa Najib membersihkan namanya.

Razaleigh mengambil contoh tindakannya menyaman beberapa media asing yang mengaitkan beliau dengan beliau dengan skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF).

Tindakan undang-undang tersebut dibuat di negara dimana akhbar-akhbar tersebut diterbitkan, kata Razaleigh.

Beliau menang kesemua kes samannya, akhbar-akhbar berkenaan menyiarkan permohonan maaf malah beliau mendapat ganti rugi.

-malaysiainsider-

Tiada ulasan: