"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Najib semakin dilihat tidak bersih

Abdul Aziz Mustafa
KUALA LUMPUR, 22 Ogos: Pilihan raya kecil Permatang Pasir menyebabkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semakin dilihat tidak bersih, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Kepada beliau, keenganan Presiden Umno itu memberikan sebarang ulasan mengenai kredibiliti calon Barisan Nasional dalam pilihan raya kecil tersebut berpunca dari kebimbangan dirinya sendiri akan terperangkap.

Orang yang dituduh mempunyai pekung di dada tidak akan berani mengulas tentang pekung di dada orang lain, kata Mahfuz.

"Sebenarnya isu kredibiliti Najib sendiri menjadi tumpuan kami dalam ceramah-ceramah di Permatang Pasir.

"Ia bukan untuk Permatang Pasir sahaja, tetapi akan terus menjadi antara isu utama dalam mana-mana pilihan raya selepas ini," kata beliau ketika diminta menyatakan isu-isu yang dibawa oleh PAS dalam pilihan raya kecil tersebut.

Mahfuz memberitahu, dalam kempen-kempennya, beliau sendiri membangkitkan persoalan mengapa Najib enggan memberikan sebarang ulasan apabila dipertikaikan kredibiliti calon tersebut, Rohaizat Othman.

Pendaftaran Rohaizat sebagai penguambela dan peguamcara telah dibatalkan akibat salah laku.

Image"Kita lihat, Najib tidak berani melibatkan diri dalam isu tersebut malah tidak berani terlibat dalam pilihan raya ini kerana beliau takut akan diserang dengan pelbagai isu yang dikaitkan dengannya terutama isu Altantuya Shaariibuu," kata Mafuz (gambar) Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Beliau menyifatkan Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat dan Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Seri Tiong King Sing mempunyai nilai moral yang lebih baik dari Najib dalam menangani perselisihan mereka.

"Sekurang-kurangnya mereka ada cadangan untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas satu sama lain," kata beliau mengenai kedua-duanya yang kini bertelagah melalui media apabila Tiong mendakwa Ong menerima RM10 juta darinya.

Berikutan dakwaan Tiong itu, Ong menuntut dakwaan itu ditarik balik atau menghadapi tindakan undang-undang manakala Tiong pula akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak Ong melalui KDSB.

Malah, kata Mahfuz lagi, beliau sendiri tidak takut mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar-akhbar yang memfitnahnya.

Dalam tempoh tidak sampai setahun, Mahfuz mendapat dua ganti rugi dari dua akhbar.

Disember lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Utusan Melayu (M) Bhd dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Khalid Mohd membayar ganti rugi RM120,000 kepada Mahfuz Omar kerana memfitnah beliau melalui bertajuk 'Demonstrasi' Mahfuz isytihar bersama Keadilan, yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia pada 4 Mac 2001.

19 Ogos lalu, Mahkamah Tinggi memutuskan syarikat The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad melalui akhbar Berita Harian membayar ganti rugi sebanyak RM150 ribu kepada Mahfuz berikutan laporannya yang menuduh Ahli Parlimen Pokok Sena itu mengajak seorang menteri bertumbuk dalam Parlimen.

Mahfuz menyaman akhbar tersebut ekoran laporan muka hadapannya pada 9 November 2000 bertajuk "Mahfuz ajak wakil BN bertumbuk". Sebab itulah, kata Mahfuz, keengganan Najib mengambil tindakan undang-undang terhadap pelbagai tuduhan terhadapnya akan tetap menyebabkan beliau tidak dipercayai bersih dari tuduhan-tuduhan itu.

Keengganan Najib itu juga akan menyebabkan kredibilitinya dilihat berada di tahap yang sangat rendah, kata Mahfuz lagi.

"Adakah kredibiliti Perdana Menteri tidak berada di tahap yang sangat rendah jika Ong yang dituduh menerima RM10 juta pun dilihat mempunyai nilai moral yang lebih tinggi dari beliau?" beliau mempersoalkan.

Beberapa akhbar luar negara seperti Liberation, The Nation, Sunday Times, Times of India, The Australian, New York Times, International Herald Tribune, Far Eastern Economic Review dan Kompas menyiarkan artikel-artikel yang membangkitkan persoalan yang mengaitkan Najib dengan pembunuhan Altantuya dan komisen besar yang diberikan oleh syarikat Perancis, Armaris, kepada sebuah syarikat Malaysia.

Malah, di dalam Dewan Rakyat Mac lalu, Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo melemparkan tuduhan 'kamu pembunuh' terhadap Najib.

Perdana Menteri tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap kesemua pihak yang menuduhnya itu sehingga menyebabkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri menggesa Najib membersihkan namanya.

Dr Mahathir berkata, apa yang lebih penting ialah apa yang difikirkan oleh rakyat Malaysia.

'Dengan merekalah Najib perlu membersihkan namanya," kata beliau.

Selain Dr Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah juga menggesa Najib membersihkan namanya.

Tiada ulasan: