"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Timbalan Pengarah SPRM Selangor bunuh Teoh, dan Khir Toyo juga terbabit?

Oleh WARTAWAN DETIKDAILY

Surat misteri dari pegawai-pegawai SPRM Selangor yang ada kaitan dengan kes kematian Teoh Beng Hock, membabitkan Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim pasti menggegarkan sehari dua ini.

Pendedahan dalam surat yang sudahpun diserahkan kepada pihak polis itu juga akan mengaitkan komplot jahat Hishamuddin dengan bekas Menteri Besar Selangor, Dr Khir Toyo. Hishamuddin dilihat orang yang terakhir menyiasat mendiang Teoh Beng Hock, dan keluar dari pejabat SPRM Selangor, pada pukul 6.10 pagi, 16 Julai tanpa mengetuk kad perakam waktunya (punch card)

Hishammuddin adalah orangnya yang menyelamatkan Khir Toyo daripada beberapa tuduhan rasuah, antaranya yang pernah dikemukakan oleh Ahmad Lutfi Othman. Detikdaily banyak menyiarkan aduan rasuah Lutfi, dan surat berkenaan merakamkan satu daripada pertuduhan yang dikemukakan Lutfi kepada Khir Toyo, membabitkan pembinaan jalan sejauh 20.5 km di Sekinchan kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan, Meram Holding bernilai RM92.5 juta.

Timbalan Pengarah SPRM Selangor itu juga dikaitkan dengan lelaki misteri yang mempunyai DNA pada bahagian talipinggang Teoh Beng Hock. Bagaimanapun Hishamuddin tidak bersedia melakukan ujian DNA pada kali pertama, dan selepas dipaksa berbuat demikian pada kali kedua, DNA beliau diambil secara tertutup, iaitu di biliknya sendiri, tidak seperti mana pegawai-pegawai SPRM yang lain, termasuk pengarah sendiri,

Malah pegawai-pegawai SPRM memang mengetahui cara atau gaya siasatan Hishamuddin, iaitu dengan memegang bahagian depan talipinggang seseorang saksi atau suspek dan mengangkatnya beberapa kali serta menggoncangnya. Beliau bertubuh sasa dan berkeupayaan untuk berbuat demikian.

Hishamuddin juga dikatakan telah mengarahkan pegawai bawahannya di SPRM Selangor untuk mengelap/ mengesat kesan cap jari pada tingkap yang dipercayai tempat Teoh jatuh. Sebab itu pihak polis langsung tidka menjumpai apa-apa kesan cap jari baru atau lama pada tingkap tersebut. Persoalannya, kenapa Hishamuddin mengarahkan untuk bertindak sedemikian.

Dari segi rekod, Hishamuddin pernah ditangkap khalwat dengan pegawai bawahan SPRM berpangkat penyiasat bernama Nor Azlina Mustafa di tepi Tasik Shah Alam pada awal tahun 2009 oleh dua anggota polis tetapi dibebaskan selepas beliau menunjukkan kada kuasa beliau dan memaklumkan beliau dan pegawai tersebut sedang menjalankan operasri. Nor Azlina kemudiannya ditukar ke Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya. Bagaimanapun Azlina masih sering dilihat bersama Hishamuddin di pejabat SPRM Selangor.

-detikdaily.net-

Tiada ulasan: