"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Untungkah Melayu Serang Guan Eng?

Mohd Sayuti Omar
BERBAGAI pihak dan puak yang menamakan diri mereka NGO itu dan anu telah mengadakan bantahan dan tunjuk perasaan di Pualau Pinang sehari dua ini. Tunnjuk perasaan semalam ini dikira terbesar. Mereka berbuat begitu kerana membantah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang dikatakan bersikap kurang ajar kerana membelakang dan menyisihkan Melayu.

Kritikan terhadap Ketua Menteri yang disayangi pemimpin Pas itu juga dibuat ahli Parlimen PKR yang menjadi rakan Lim Guan Eng sendiri. Macam-macam ditala ke arah Guan Eng termasuk diktator, chauvenis dan bersikap macam komunis. Ini satu tuduhan keras dan berat.

Anih bagi saya kalau benar Guan Eng komunis, chauvenis dan diktator kenapa ia masih dihormati dan disayangi oleh rakannya bernama Pas. Pelik? Pas sebagai parti Islam tidak mungkin dapat menerima komunis ataupun mereka yang bersikap diktator.

Sesiapa pun tidak dapat menerima kalau ada diskriminasi kaum di negara ini. Apa lagi kalau diskriminasi itu dilakukan ke atas Melayu. Melayu yang merasakan mereka tuan negara ini akan terhina kalau mereka dipermain dan dinjak-injakkan.

Di sini saya tidak bermaksud berpihak ke mana-mana pihak dalam soal ini. Bukan menyokong tindakan berbagai NGO termasuk yang berpejabat di KL mengkritik dan mendesak Guan Eng itu dan bukan bersimpati berlebihan kepada Guan Eng. Kalau itu benar, bukan saja NGO berkenaan tetapi seluruh orang Melayu termasuk dari Sabah sana harus bangkit mendesak Guan Eng.

Saya nak tanya sekalian orang yang mendesak Guan Eng dan mengkritik beliau. Apakah benar Guan Eng bersikap kurang ajar dan tidak membela nasib Melayu? Saya rasa bukan saja saya, tetapi orang lain juga mahu melihat bukti-bukti apa yang dikatakan itu. Elok senaraikan apakah bentuk pengabaian terhadap orang Melayu dan jangan hanya tahu menuduh dan melolong mengatakan DAP mengabaikan Melayu.

Kita tahun DAP memerintah Pulau Pinang belum sampai tiga tahun. Sebelum ini negeri itu diperintah orang Cina menerusi parti Gerakan. Apakah selama 35 tahun lalu nasib Pulau Pinang terbela? Dan apakah pengabaian dan pilih kasih oleh Gerakan boleh dimaafi dan diamkan saja?

Kalau boleh untuk bersikap adil, NGO yang membantah Guan Eng kemukakan statistik mengenai kedudukan orang Melayu Pulang Pinang baik dalam pemilikan hartanah, pendapatan, pengangguran dan sebagainya. Bandingkan juga kehidupan orang Melayu semasa 35 tahun Gerakan memerintah dengan DAP yang baru dua tiga tahun ini.

Senaraikan jumlah orang Melayu di Pulau Pinang telah berpindah ke tanah besar sejak 35 tahun lalu dan bandingkan dengan jumlah yang ada hari ini. Ataupun orang Melayu di Pulau Pinang sudah tidak berpindah lagi kerana semuanya sudah tiada?

Kemukakan juga apakah keuntungan yang diraih orang Melayu sewaktu Gerakan dan apakah pula kerungian yang dialami orang Melayu sejak DAP memerintah. Sebut sekali nilai. Kalau pun nisbahnya berbeza disebabakan perbezaan tempoh tidak mengapa, yang penting sebut dan kemuakakan untuk dijadikan bukti.

Adalah tidak adil kalau hanya mengatakan Guan Eng, kejam kalau setakat gerai peniaga Melayu dirobohkan. Apakah selama 35 tahun dulu Majlis Bandaraya Pulau Pinang tidak pernah meroboh gerai orang Melayu? Apakah sejak 35 tahun lalu tanah wakaf milik umat Islam tidak terusik dan berkurangan sejengkal pun.

Kalau data-data dan bukti ini dikemukakan rasanya ia lebih adil dan menarik. Orang Melayu seluruhnya boleh bertindak jauh dari itu kalau nasib kaum mereka di pulau itu terbiar. Janganlah pula nasib malang orang Melayu disebabkan pemerintahan Gerakan selama 35 tahun hendak diletakkan atas belakang DAP.

Saya tidak membela DAP, tetapi mahu lihat keadilan dan realiti. Orang Melayu dan orang bukan Melayu perlu bersikap terbuka dan bertindak berlandaskan fakta dan keadilan. Kalau setakat hendak melepaskan buakan nafsu ia tidak ada guna. Kalau bakar kertas dan topeng pemimpin ia merugikan harta benda saja. Kalau api terkena jari, ia melecur tidak tentu fasal. Maksud yang dhendak dicapai tidak ke mana pun.

Kepada NGO yang lantang itu saya bimbang tindakan mereka akan dilebelkan sebagai ekstrem oleh kaum muda Cina. Realiti di Malaysia kena ingat bahawa kuasa negara ini memerlukan perkongsian dengan Cina. Apa juga yang perlu diketahui apakah kecaman ke atas Guan eng dan DAP itu turut disertai sama kalangan Cina?

Kalau orang Cina diam dan tidak ikut sama menyokong ibarat kata desakan itu tidak lebih seperti anjing kudung menyalak bukit saja. Telinga berkibas ekor terkedik-kedik, bukit tidak runtuh suara hilang ditelan angin lalu. Kerja-kejra bodoh seperti itu elok dihentikan dan carilah kaedah lain kalau pun orang Melayu Pulau Pinang inginkan kuasa di negeri itu. Cara Melayu menyerang Guan Eng saya tidak nampak ia berjaya kerana masyarakat Cina di Pulau Pinang menolak cara itu dan mereka lebih memerhati sejauh mana kemampuan Guan Eng. Orang Cina lebih terbuka dan bersikap demokratik dan bukannya emosi bodoh! [wm.kl. 6:45 pm 05/02/10]

http://msomelayu.blogspot.com/

Tiada ulasan: