"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dah hentam PAS teruk-teruk, Saifudin hendak ke mana selepas ini?

SUBKY LATIF
SAIFUDIN Nasution, Setiausaha Agung PKR telah mengambil peranan utama menyerang dan mempertikai integriti Tan Sri Khalid Ibrahim selepas Menteri Besar Selangor itu dipecat daripada partinya.

Ia adalah hak politik dan kebebasan bersuara yang dijamin oleh perlembagaan. Saifudin cuba mengamalkan haknya mengikut semangat perlembagaan.

Peranan itu sama dengan yang dimainkan oleh Tan Sri Syed Jaafar Albar, Ketua Penerangan Umno apabila Dato’ Onn Jaafar dan Aziz Ishak, Menteri Pertanian apabila keduanya menentang Umno. Albar jadi satu-satunya Singa Umno setakat ini kerana tidak terjejas dengan krisis besarnya ketika itu.

Tetapi PKR belum tentu utuh dalam krisisnya sekarang kerana ia adalah pembangkang yang belum tentu disokong oleh orang atas pagar. Umno ketika disokong oleh semua.

Maka bolehkah pula Saifudin muncul sebagai Singa PKR telah menjadi hulubalang menghadapi apa yang dikira karenah Khalid Ibrahim?

Khalid boleh diagak nasibnya. Dia boleh tidak jadi Menteri Besar lagi dan belum tentu berpolitik lagi selepas krisis ini reda nanti. Atau dia ada lagi. Apa pun biarlah Khalid menghadapi risiko atas sikap dan kepercayaannya.

Tetapi krisis MB Selangor ini memberi risiko besar kepada PKR. Apa jadi pada PAS dan DAP adalah masalah yang mereka terpaksa lalui daripada tempias krisis yang bukan berpunca daripada mereka.

Beruntunglah jika PKR selamat hingga selepas Anwar Ibrahim mati. Saifudin boleh kekal jadi Setiausaha Agung selagi ada tenaga. Tetapi bagaimana kalau PKR terus susut ahli dan penyokong dan bukan mustahil orang baris depan susut sama?

Jika ini yang berlaku Saifudin hendak ke mana?

Hendak kembali ke dalam PAS, dia sudah pukul PAS cukup kuat. Dan dia sudah meninggalkan PAS bersama Fuad Zarkasi, Chik Johan, calon BN Pasir Mas PRU 13 yang tidak menyerahkan borang pencalonannya dulu. Ada dua tiga orang lagi bersamanya keluar PAS masuk Umno. Masa dalam Umno, dia jadi meriam membedil PAS.

Apabila Anwar dipecat, Saifudin antara beribu orang Umno yang meninggalkan Umno untuk bersama dengan Anwar dan sanggup bersusah bersama lain-lain pejuang reformasi menghadapi tekanan Umno dan Kerajaan.

Ramai orang lari daripada Anwar dan meninggalkan PKR tetapi tidak Saifudin. Dia gigih dan sanggup menghadapi apa jua badai. Inilah orang yang kita mahu dalam perjuangan.

Sebagai hulubalang PKR menentang Umno, penampilannya menyerang Umno tidaklah kurang dibandingkan dengan tokoh-tokoh besar PKR seperti Azmin Ali dan lain-lain.

Jika ditakdirkan PKR tidak dapat bertahan 10 atau 15 tahun lagi ke mana Saifudin hendak pergi? Untuk kembali semula ke dalam Umno? Suatu yang kita fikir tidak sanggup dibuat oleh yang berpendirian kuat sepertinya.

Jika kita tidak fikir Anwar akan memilih Umno semula, maka rasanya Saifudin tidak tergamak.

Saya tidak fikir PKR akan menjual diri seperti Parti Semangat Melayu 46, bubar dan beramai-ramai menyertai Umno.

Tengku Razaleigh sekurang-kurangnya ada harga, dapat kekalkan Gua Msang sehingga ini. Tetapi apa yang didapatinya dari Umno selain daripada ketua di Gua Musang. Mungkin Umno boleh beri sesuatu kepadanya jika kembali kepada Umno sekarang. Jika 15 tahun lagi hendak kembali kepada Umno, dalam usia yang lebih 70 tahun, nak buat apa dan nak dapat apa lagi dalam politik?

Pilihan yang ada padanya ialah DAP. Ia pilihan yang ada sekarang. Tetapi 15 tahun lagi tak jadi apa-apa juga.

Saya tidak bersangka buruk kepada PKR dan orang-orangnya. Apa yang dapat kiranya parti berdepan krisis? Apa yang patut bagi menenangkan keadaan. Jaga parti dengan baik. Jangan jadi hulubalang berlebihan! Apa jadi pada Khalid, biarkan dia, tetapi kita yang tinggal ini hendak ke mana?

2 ulasan:

bat8 berkata...

Tuan,

Risiko politik perlu difahami oleh s3mua yang berkecimpung dalam politik. Risiko ni ada dimana-mana parti politik. Itu pendapat yang adil.

RamY berkata...

...yg tinggl, truskn prjuangn mlawan kmunkaran, pnyelewengn, rasuah, slhgunakuasa,.. Ini bukn soal DSWA, TSKI, TGHH atw DSAI... trusknlah AMAR MAARUF, NAHI MUNKAR krn Allah swt.