"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“Alang-Alang Semua Ada Kat Sini. Saya Ceraikan Awak Talak 3”

APA yang hendak dilakukan apabila cinta yang diharapkan berpanjangan hingga ke akhir hayat tidak kesampaian?

Minggu ini pelbagai kisah mengenai pasangan yang hendak mendirikan rumah tangga akhirnya putus di tengah jalan berpunca daripada duit hantaran yang tidak mencukupi.

Paling sensasi tetulah seperti kejadian yang berlaku di Masjid Jamek Al-Khadijiah, Pantai Dalam, Kuala Lumpur gara-gara duit hantaran tidak mencukupi RM5 ribu.
Tahukah anda bahawa wang hantaran perkahwinan itu adalah hak lelaki untuk memberi berapa yang dia mampu sebagai hadiah dan bukannya hak perempuan atau keluarga perempuan untuk menetapkan berapa jumlah yang pihak lelaki perlu berikan.

Duit hantaran mahupun barang hantaran tersebut sebenarnya tidak wajib dalam sesebuah perkahwian.

Berbeza pula dengan mas kahwin atau mahar, ia adalah hak perempuan sepenuhnya dan sebaik-baik mahar ialah seperti yang dianjurkan Nabi Muhammad SAW. Mas kahwin adalah wajib walau sebentuk cincin besi.

Menerusi satu perkongsian dimuat naik brader Boii Amani Hashim melalui satu posting di laman Facebooknya semalam berkisar bakal pengantin dicerai talak tiga gara-gara wang hantaran tidak cukup seperti yang dijanjikan.

Pemilik Facebook itu yang bekerja sebagai seorang jurukamera perkahwinan berkongsi kisah benar yang terjadi sepanjang dia bergelar cameraman.
b1
b2
b3
Posting yang ditulis ini telah menerima sebanyak 4,807 perkongsian oleh pengguna media sosial. Pelbagai komen dilontarkan oleh pelayar media sosial melalui posting ini, jom ikuti komen-komen tersebut.
c1
c2
c3
c4
Rasa-rasanya ini komen paling win antara komen yang ada di posting berkenaan.
c5
Kesimpulannya, kepada bakal-bakal pengantin diluar sana, terutama sekali pihak perempuan atau pengantin perempuan, usahlah cepat melatah atas perkara-perkara yang boleh dibawa berbincang atau berunding.

Jika tidak anda juga yang melepas…. bak kata pepatah biar putih tulang jangan putih mata. 
-MYNEWSHUB.CC

Tiada ulasan: