"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Haron Din sah disemadikan di San Francisco, AS

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata jenazah Mursyidul Am PAS Allahyarham Datuk Dr Haron Din akan dikebumikan di San Francisco, Amerika Syarikat.

Beliau dimaklumkan mengenai perkara itu selepas berhubung dengan keluarga Haron.

"Baharu bercakap dengan keluarga TG Datuk Dr Harun Din (Tuan Guru Datuk Dr Haron Din). Keluarga sepakat pengkebumian di San Francisco.

"Solat jenazah di Masjid AnNur di sana," katanya dalam catatan terbaharunya di laman Twitter rasmi beliau, hari ini.

Sebelum ini, Ahmad Zahid memaklumkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan beliau sudah menguruskan penghantaran jet ke Amerika Syarikat bagi membawa pulang jenazah tokoh agama itu.

Haron, 76, meninggal dunia pada 10.10 pagi (waktu Malaysia) di Hospital Stanford University, San Francisco, Amerika Syarikat akibat komplikasi jantung.

Allahyarham dimasukkan ke hospital berkenaan bagi mendapatkan rawatan lanjut berhubung masalah jantung yang dihidapinya.

Allahyarham meninggalkan isteri Datin Khatijah Salleh serta dua anak lelaki dan tiga anak perempuan.

Sementara itu, Bernama turut melaporkan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyeru agar seluruh umat Islam di Malaysia mengadakan solat jenazah ghaib buat arwah.

Jamil Khir dalam satu kenyataan meminta agar solat jenazah ghaib itu dibuat sebaik sahaja mendapat maklumat bahawa segala urusan berkaitan di sana (AS) telah disempurnakan.

Beliau turut menyarankan agar semua masjid utama dan surau di bawah seliaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dapat melaksanakan solat jenazah ghaib itu.
"Saya juga memohon kerjasama Majlis Agama Islam dan Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri agar dapat meminta seluruh masjid di negeri masing-masing untuk bersama melaksanakan solat jenazah ghaib," katanya.

Beliau turut berharap supaya seluruh anggota keluarga Allahyarham bersabar dan tabah dengan ujian ini serta berdoa agar rohnya dicucuri rahmat.
-Bernama

Tiada ulasan: