"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hujan aneh hanya turun pada sebuah rumah di Jakarta

Bernama
hujan-1-place
JAKARTA: Kejadian hujan turun hanya pada sebuah rumah berlaku Sabtu lepas dan satu fenomena alam jarang berlaku di dunia.

Media atas talian hari ini memetik Ketua Pusat Informasi Meteorologi Publik Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BKMG) Mulyono Prabowo berkata, fenomena alam itu sememangnya susah berlaku.

Fenomena yang berlaku di sebuah rumah di Jalan Tebet Barat Dalam 1, Jakarta Selatan itu sesuatu yang agak ganjil kerana hujan kira-kira 6 jam hanya turun pada sebuah rumah berukuran 5×5 meter.

Rakaman video kejadian tersebut tular di media sosial di Indonesia kerana kejadian berlaku ketika cuaca di kawasan tersebut panas dan kering malah rumah di sekelilingnya tidak ditimpa walau setitik hujan pun.

Mulyono berkata, ketinggian awan pada musim kemarau menjadikan hujan seperti di Tebet itu sangat sukar berlaku dan hasil kajian pihaknya mendapati ketinggian awan ketika itu sekitar 700 meter hingga 1 kilometer.

Hujan ‘eksklusif’ itu menarik perhatian penduduk kawasan berkenaan sehingga ada yang bermandi air hujan itu dan menadah dengan bekas untuk menyimpannya.

Pemilik rumah itu yang dikenali sebagai Muzakir berkata, ketika kejadian berlaku semasa dia bermain catur dengan seorang jiran pada 6.30 petang.

Mereka pada mulanya menyangka hujan turun di seluruh kawasan itu.

Bagaimanapun, mereka terkejut apabila terlihat kanak-kanak bermain hujan dan menjerit kegembiraan kerana hujan hanya berlaku di rumahnya.

Setelah melihat sekeliling, dia mendapati sememangnya hujan hanya turun di rumahnya dan berterusan hingga tengah malam.

Muzakir berkata, beliau bagaimanapun tidak membuat sebarang tafsiran mengenai fenomena itu dan membiarkan semua penduduk di situ datang menyaksikan dan merakam kejadian aneh tersebut.

Tiada ulasan: