"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apandi Ali dilantik ahli MT Umno, Annuar jadi SUA

FMT Reporters

PETALING JAYA: Bekas peguam negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dilantik Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ke majlis tertinggi parti Melayu itu.

Beliau dilantik bersama-sama 11 individu lain, termasuk bekas menteri luar negeri, Datuk Seri Anifah Aman.

Zahid berkata pelantikan Apandi langkah pertama menuju pembaharuan parti pasca kekalahan teruk Umno dan Barisan Nasional pada pilihan raya 9 Mei lalu.

“Saya komited untuk merekayasa dan memperjuangkan kepentingan negara bersama dengan jajaran pimpinan baharu berlandaskan Perlembagaan Malaysia dan Piagam Umno seperti terkandung dalam Perlembagaan Umno,” jelasnya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, Zahid mengumumkan Tan Sri Annuar Musa, yang tewas dalam perntandingan merebut jawatan timbalan presiden parti pada pemilihan 30 Jun lepas, dilantik sebagai setiausaha agung.

Bekas menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor juga diberi peranan penting sebagai bendahari parti.

Di peringkat negeri pula, bekas menteri besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dipilih untuk memimpin Umno Perlis menggantikan Datuk Seri Shahidan Kassim; bekas menteri kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani dipilih untuk memimpin Wilayah Persekutuan menggantikan Tengku Adnan; dan bekas menteri luar bandar, Datuk Seri Ismail Sabri dipilih untuk memimpin Umno Selangor menggantikan Tan Sri Noh Omar.

Datuk Ahmad Jazlan Yaakub dipilih untuk memimpin Kelantan, menggantikan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Tiada ulasan: