"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes NFC: Mahkamah bebaskan Rafizi, bekas kerani bank

Hariz Mohd

Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi ini mengetepikan sabitan terhadap Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dan bekas kerani Public Bank Johari Mohamad kerana melanggar Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (Bafia) dan membebaskan serta menggugurkan tertuduh dari hukuman penjara 30 bulan yang dikenakan sebelum ini.

Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Yazid Mustafa menyampaikan keputusan itu pada akhir rayuan Rafizi dan Johari terhadap sabitan berhubung pendedahan data perbankan dari akaun National Feedlot Corporation (NFC) dan pengerusinya Mohd Salleh Ismail pada tahun 2012.

Mohd Yazid memutuskan bahawa beliau membenarkan permohonan Rafizi kerana pendakwaan gagal mengemukakan dokumen asal sebagai keterangan dalam perbicaraan, yang merupakan syarat di bawah Seksyen 61 Akta Keterangan.

Rafizi, yang merupakan bekas ahli parlimen Pandan dan Johari dijatuhkan hukuman penjara 30 bulan oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 7 Februari 2018 selepas Hakim Zamri Bakar mendapati mereka bersalah kerana mendedahkan data perbankan dari akaun NFC.

Hakim Zamri dalam penghakimannya tahun lalu berkata pendakwaan telah membuktikan bahawa Rafizi dan Johari telah melanggar Akta Bafia.

Untuk rekod, Bafia telah dimansuhkan pada tahun 2013.

Kedua-dua mereka didakwa pada 2012 kerana melanggar Seksyen 97 Bafia bagi pendedahan empat akaun milik NFC dan Mohd Salleh, yang merupakan suami bekas ketua Wanita Umno Shahrizat Abdul Jalil.

Tiada ulasan: