"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas jadi ‘tukang cuci’ bersihkan nama Umno

AKMAL MANAF
Naib Presiden AMANAH, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan Pas sebagai tukang cuci untuk membersihkan tindakan Umno yang mengaku kalah dengan menyerahkan kerusi Parlimen Tanjung Piai kepada MCA.

Katanya, perkara itu sesuatu yang amat malang apabila Pas dijadikan sebagai tukang cuci selepas Umno gagal menuntut kerusi yang dipertandingkan di kawasan itu.

“Pertama, semua orang tahu bahawa kerusi itu diserahkan kepada MCA selepas Umno gagal untuk menuntut kerusi itu diberikan kepada mereka (Umno).

“Sememangnya, semua orang tahu bahawa Umno mahukan kerusi Tanjung Piai untuk mereka meletakkan calon mereka dan telah pun berlaku perebutan yang sangat ketara.

“Sehinggakan majlis pengumuman calon tidak jadi untuk diumumkan kerana ada halangan ugutan daripada pihak MCA.

“Akhirnya apabila Umno mengalah kepada MCA, lalu tukang cucinya untuk membersihkan tindakan Umno yang mengaku kalah kepada MCA adalah tok lebai Pas dan saya kira ini sesuatu yang amat malang,” katanya ketika ditemui Malaysia Dateline, di lobi Parlimen hari ini.

Justeru, Mahfuz yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia mencadangkan agar Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Marang dan beberapa lagi ahli parlimen serta Adun di negeri-negeri yang dikuasai oleh Pas.

“Ia bagi membolehkan kerusi itu diserahkan kepada MCA dan anggota daripada MIC bagi mengimbangi antara bukan Islam, bukan Melayu dan juga Muafakat Nasional.

“Itulah langkah terbaik apabila kenyatan Tok Guru (Presiden Pas) yang menyatakan untuk mengimbangi dalam Muafakat Nasional ini memerlukan lebih daripada orang bukan Islam, ahli parlimen bukan Islam dan juga Adun daripada bukan Islam,” kata Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Tiada ulasan: