"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kemarahan rakyat mula dilihat di mana-mana

SITI NUR ZAWANI MISCON

Susulan peningkatan kes Covid-19 yang naik mendadak terutama selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah diadakan, kemarahan rakyat tidak dapat dibendung lagi apabila mereka terus menyalahkan ahli politik sebagai penyebab peningkatan wabak berkenaan.

Tersebar beberapa gambar memaparkan kain rentang yang mencaci ahli politik selepas negara dikejutkan dengan 317 kes iaitu yang tertinggi pernah direkodkan sejak negara dilanda pandemik Covid-19 pada Februari lalu.

Kain rentang itu dipercayai dipasang di sebuah jejantas berhadapan Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh dengan tertulis kata kesat berikutan keadaan politik negara yang tengah panas.

Satu lagi kain rentang juga tersebar yang tertulis, “Rakyat jaga rakyat, Menteri jaga poket,”.

Bagaimanapun tidak dapat dipastikan lokasi tersebut.

Sejak kebelakangan ini, kes Covid-19 mencatatkan peningkatan membimbangkan sehingga menimbulkan kemarahan orang ramai apabila beberapa ahli politik gagal mematuhi SOP yang ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sewaktu berkempen.

Mereka antaranya ada yang tidak memakai pelitup muka, malah ketika ini sudah lebih tiga bulan masih lagi tiada tindakan diambil terhadap Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi yang gagal kuarantin selepas pulang dari Turki.

Tiada ulasan: