"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sat kata tak mahu bertanding dah PRU 15, sat kata tak tolak bertanding

Dr M tak tolak bertanding pilihan raya akan datang
FMT Reporters
PETALING JAYA:
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad memberi isyarat mungkin akan bertanding pilihan raya akan datang, mengatakan penyokongnya tidak mahu beliau bersara.

Dalam temu bual The Straits Times of Singapore, Mahathir, 95, juga berkata tidak dapat berbaik dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, kerana penggantinya “guna strategi seperti strategi Najib Razak, dan melemahkan semua pihak yang menentangnya” .

Katanya, cadangan untuk tidak bertanding PRU-15 menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan penyokongnya.

“Mereka masih mahu saya kata mahu bertanding. Memang betul kebanyakan orang yang berusia 95 tahun tak akan berfungsi. Saya bernasib baik kerana masih boleh aktif. Tetapi mereka tak fikir yang saya akan merosot bila semakin tua. Mereka lihat saya seperti saya sekarang. Jadi, mereka mahu saya, sekurang-kurangnya, tidak kata tak akan bertanding,” katanya.

Mengenai bekerja dengan Muhyiddin, Mahathir tidak dapat berbaik dengannya kerana perdana menteri itu terlibat dalam politik yang mereka berusaha membuat reformasi apabila kerajaan pimpinan Najib kalah pada pilihan raya umum lalu.

“Macam mana saya boleh terima Muhyiddin seperti itu?” katanya, sambil menambah presiden PPBM itu sedia bekerjasama dengan Najib kerana “politik lebih penting daripada prinsip”.

Namun, lapor ST, Mahathir akui beliau dan parti pembangkang lain tidak berada pada kedudukan untuk mencabar majoriti milik Muhyiddin di Parlimen kerana mereka berpecah dalam isu siapa yang perlu mengambil alih jawatan perdana menteri.

“Ada ramai orang tentang Anwar Ibrahim. Sekiranya saya tidak diterima, ramai (penyokong) akan tarik diri supaya dia tak dapat majoriti. Sekarang dia dakwa dapat sokongan 20 hingga 30 ahli Parlimen, tetapi semua orang menafikannya,” katanya.

Mahathir juga tidak suka pilihan raya kilat, kerana tidak fikir mana-mana pihak akan dapat mandat yang lebih kuat.

Ini kerana, katanya, masyarakat belum bersedia untuk memilih atas dasar isu substantif berikutan pergolakan politik beberapa bulan lalu, dan akan membuat pilihan “bukan kerana parti itu bagus” tetapi berdasarkan sentimen sejarah.

“Orang yang sama akan dipilih dan anda akan dapati akan berlaku Parlimen tergantung atau majoriti yang sangat tipis,” katanya.

“Macam sekarang, kalau 3 orang sakit perut dan tak hadiri Parlimen, mereka akan jatuh. Kerajaan jenis apa macam tu?”

Mengenai dasar tindakan afirmatif Malaysia yang banyak menguntungkan majoriti orang Melayu, Mahathir berkata ia boleh diakhiri sekiranya negara ini kekal pada landasan ke arah negara maju, dengan jurang kekayaan yang sempit menjelang tahun ini.

Tetapi, katanya, rasuah endemik membelenggu kemajuan dalam pembangunan ekonomi dan cubaan pengagihan semula kekayaan yang bermula setengah abad lalu bawah Dasar Ekonomi Baru.

“Sekiranya anda kurangkan perbezaan itu (antara kaya dan miskin), dengki, iri hati akan berkurang. Negara akan stabil, kemudian akan berkembang,” katanya kepada ST dalam temu bual pada Jumaat.

“Apabila perbezaan dari segi kekayaan tidak begitu besar, maka baguslah. Kita boleh tamatkan (tindakan afirmatif).”

Tiada ulasan: