"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno menguatkan tekanan terhadap Muhyiddin

Umno kemuka formula perkongsian kuasa sama kepada Muhyiddin, Anwar, kata sumber

Minderjeet Kaur

PETALING JAYA: Umno mengemukakan formula perkongsian kuasa yang sama kepada Muhyiddin Yassin dan Anwar Ibrahim, menurut sumber dalaman Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH).

Sumber itu berkata, sekiranya kedua-dua pemimpin itu tidak menerima formula tersebut, pilihan raya kilat mungkin akan diadakan.

Sumber dalaman BN berkata: “Sekiranya rundingan antara Muhyiddin dengan Umno gagal, ahli Umno boleh mendesak Zahid (presiden parti Ahmad Zahid Hamidi) supaya menyokong Anwar ketika beliau menghadap Yang di-Pertuan Agong.”

Zahid dijadualkan menghadap Agong lewat hari ini.

Sumber BN memberitahu FMT bahawa beberapa ahli Umno berharap rombakan Kabinet dibuat bagi memperkuatkan kedudukan parti itu dalam gabungan Perikatan Nasional (PN) dan jawatan timbalan perdana menteri diberikan kepadanya.

“Sebilangan ahli Umno tidak selesa dengan seorang atau 2 menteri PPBM yang terlalu mengawal Muhyiddin,” katanya.

Beliau berkata, Umno mempunyai masa sehingga Zahid menghadap Agong untuk mengemukakan tuntutannya kepada PPBM.

“Fokus sekarang adalah untuk lihat sama ada Umno dan PPBM boleh bersetuju dengannya,” katanya. 

Beliau berkata, sekiranya Umno gagal mendapat persetujuan PPBM, ia akan cuba membuat perjanjian dengan Anwar untuk mencetuskan pilihan raya kilat.

Beliau berkata, ini kerana mereka menyokong PPBM untuk membentuk kerajaan baru, tetapi gagal dalam usaha melantik pengerusi Umno negeri itu Bung Moktar Radin sebagai ketua menteri.

“Sekiranya Umno akhirnya menyokong Anwar, mereka tidak tahu bagaimana Anwar akan bertindak balas selepas mendapat jawatan perdana menteri. Tetapi jika Anwar bersetuju dengan formula berkongsi kuasa secara saksama, mereka mungkin akan bergabung dengannya.”

Sementera itu, sumber PH memberitahu FMT bahawa anggota gabungan itu kini smenunggu hasil rundingan antara Umno dan PPBM.

“Walaupun jika Umno akhirnya menyokong Anwar,” katanya, “ia mungkin hanya sehingga situasi Covid-19 reda.

Tiada ulasan: