"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar setuju letak jawatan Ketua Pembangkang jika gagal jatuhkan PN?

SITI NUR ZAWANI MISCON

Pemuda AMANAH mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim akan meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Pakatan Harapan (PH) jika gagal menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) dalam masa tujuh hari.

Perkara tersebut diberitahu Sheikh Khuzaifah yang berkata, perjanjian itu dibuat selepas Anwar gagal memberi penjelasan kepada rakan-rakan komponen berhubung arahan saat akhir agar tidak menyokong cadangan undi belah bahagi semalam.

Menerusi Twitternya, dia berkata Presiden AMANAH, Mohamad Sabu dan Timbalannya, Datuk Seri Salahuddin Ayub berang dalam mesyuarat Pakatan Harapan kerana tindakan Anwar, selain kata-kata Anwar yang hanya meminta untuk tidak risau kerana sudah ada sokongan.

“(Ahli Parlimen) Kota Raja dan Pulai mengamuk dalam mesyuarat PH selepas sidang. Ketua Pembangkang telah sekali lagi ‘throw’ kawan-kawan ‘under the bus’. Sama seperti ketika memutuskan untuk berunding dengan kumpulan lanun.

“Anwar hanya berkata ‘jangan risau. Saya ada Akuan Bersumpah (sokongan). Muhyiddin habis’.

“Setelah tidak dapat memberikan penjelasan sewajarnya kepada kawan-kawan, dia akhirnya bersetuju jika kerajaan PN gagal dijatuhkan dalam masa 7 hari, dia akan letak jawatan sebagai Pengerusi PH dan Ketua Pembangkang.

“Ini harus kita pegang dan tuntut,” katanya.

Menurutnya, semua Ahli Parlimen telah bersetuju untuk menunggu tujuh hari tersebut dan perbincangan kini tertumpu bagaimana untuk menjelaskan kepada ahli-ahli di bawah.

Naratif yang dipersetujui pula, pembangkang dikatakan akan menolak sebahagian belanjawan, melawan ketika undi peringkat Jawatankuasa dan tidak tolak belanjawan dasar demi rakyat.

Dalam tweet awalnya tadi, Sheikh berkata, terlalu banyak yang diselindungkan sehingga membodohkan ahli dan pengundi.

Baginya, keputusan dilakukan Anwar sebenarnya sama sekali tidak berkait dengan isu belanjawan kerana Anwar telah berjanji untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) melalui undian tersebut.

Bahkan katanya, belanjawan boleh dibentangkan semula jika PH Plus yang merampas semula kerajaan.

“Belanjawan tak jadi isu kerana jika PH Plus ambil alih kerajaan, tentulah kita akan bentangkan semula.

“Jadi, soal tolak bantuan untuk rakyat dan lain-lain tidak timbul sama sekali. Kerajaan baru akan bentang belanjawan baru.

“Mesyuarat PH Plus pada hari Selasa juga setuju sebulat suara untuk menolak belanjawan sebagai isyarat tidak percaya kepada kerajaan PN,” katanya lagi. 

Tiada ulasan: