"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kemasukan setengah juta warga asing mungkin babitkan unsur rasuah

SITI NUR ZAWANI MISCON

Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) menganggap wujudnya unsur rasuah ketika zaman pentadbiran Barisan Nasional (BN) berhubung kemasukan warga asing dalam negara yang telah dibawa masuk dengan ‘kelulusan khas’ dari Menteri Dalam Negeri.

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dalam laporannya sebelum ini mendapati, kelulusan melalui permohonan khas bagi kemasukan pekerja asing lebih tinggi berbanding menggunakan permohonan biasa.

PAC melaporkan hampir 512,315 kelulusan khas diberikan kepada pekerja asing sepanjang 2016 hingga 2018, berbanding dengan 416,510 kelulusan melalui permohonan biasa.

Presiden Patriot, Datuk Mohamed Arshad Raji berkata, kelulusan khas yang diberikan ahli politik BN ketika itu kepada ‘orang tengah’ untuk membawa masuk warga asing, menimbulkan persoalan mengenai rasuah.

“Patriot ingin bertanya kepada Zahid Hamidi, mengapa lebih dari setengah juta kelulusan khas diberikan dan tidak membawa masuk pekerja asing melalui permohonan biasa?

“Apa alasan untuk melantik ahli politik sebagai orang tengah dalam ‘perdagangan’ ini? Dengan melakukan itu, bukankah ianya tindakan kronisme?

“Adakah salah jika orang awam menganggap bahawa semua orang tengah (termasuk ahli politik) telah mendapat keuntungan wang?,” soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Arshad berkata, ahli politik yang dilaporkan sebagai orang tengah dalam isu berkenaan ialah Tan Sri Pandikar Amin Mulia (bekas Speaker Parlimen), Tan Sri Noh Omar (Ahli Parlimen Tanjung Karang), Datuk Masir Kujat (Ahli Parlimen Sri Aman), Datuk Seri Mohd Alwi Che Ahmad (Ahli Parlimen Kok Lanas) dan Muhammad Yusof Mohd Nor (Adun Sungai Dua).

Berikutan itu, Patriot menggesa agar kerajaan menjalankan siasatan menyeluruh terhadap amalan yang tidak menepati proses permohonan kuota pekerja asing, iaitu perlu menyediakan saringan kelayakan yang ketat

“Laporan PAC telah mengundang persepsi masyarakat terhadap penyalahgunaan dan kemungkinan besar berlakunya rasuah dalam isu ‘kelulusan khas’ oleh kementerian dalam negeri antara 2016 dan 2018,” katanya lagi.

Tiada ulasan: