"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Ada MP pembangkang mungkin undi sokong belanjawan'

Ahli Parlimen Subang Wong Chen berkata gambaran menjelang undi Belanjawan 2021 tidak jelas.

Pemimpin PKR itu memetik khabar angin yang mengatakan beberapa ahli parlimen Umno tidak akan menyokong sementara beberapa ahli parlimen pembangkang mungkin telah dipujuk untuk menyokong belanjawan dengan menawarkan sumber dan peruntukan.

"Khabar angin mengatakan bahawa beberapa ahli parlimen Umno tidak akan mengundi dan pada masa sama saya juga pernah mendengar khabar angin beberapa ahli parlimen pembangkang akan menyokong belanjawan sebagai balasan untuk sumber dan peruntukan kepada ahli parlimen.

"Apa pun yang berlaku, undian belanjawan ini penting untuk membantu menjelaskan kekaburan politik yang bermula setelah kerajaan pintu belakang berkuasa pada Februari 2020.

"Keputusan hari ini, akan menunjukkan dengan jelas siapa sokong siapa," kata Wong dalam catatan Facebook pagi ini.

Dia mengatakan bahawa beberapa ahli parlimen mungkin melihat situasi ini sebagai permainan politik merebut kuasa, namun, katanya, hasil undian hari ini akan memberi kesan serius kepada demokrasi dan rakyat Malaysia.

"Demokrasi Malaysia akan diuji sepenuhnya hari ini. Bolehkah kerajaan terus menuntut keabsahan tanpa dicabar dengan undi tidak percaya?

"Undian belanjawan ini pada dasarnya akan menjawab persoalan apakah kita akan membenarkan pemerintahan 'diktator berperlembagaan'," kata Wong.

Wong juga mempersoalkan sama ada rakyat akan membiarkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin terus memerintah dan mengurus krisis Covid-19.

"Selepas bencana pilihan raya Sabah, melaksanakan dua peraturan Covid-19 yang berasingan, satu untuk ahli politik dan satu lagi untuk rakyat, peraturan perintah pergerakan pergerakan bersyarat (PKPB) yang sentiasa berubah-ubah, dan sekarang sikap 'tak apa' terhadap penularan wabak di kalangan pekerja asing.

"Adakah kita masih percaya bahawa kerajaan pintu belakang ini memiliki daya saing untuk terus memerintah kita. 

"Undian belanjawan hari ini akan membuat keputusan secara langsung dan tidak langsung terhadap persoalan itu," kata Wong.

Tiada ulasan: