"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tidak Tolak Belanjawan: 'Anda ingat kami bodoh' - Penganalis

Penganalisis politik Prof Dr Wong Chin Huat berpendapat belanjawan perlu diundi secara belah bahagi pada peringkat dasar semalam.

"Anggota parlimen (perlu) menyatakan pilihan mereka ya atau tidak.

"Untuk memilih undi suara - digunakan hanya ketika andaian mempunyai majoriti yang jelas pada perkara yang tidak kontroversi- sama sekali tidak profesional.

"Alasan paling pincang yang saya dengar adalah 'tidak berguna' (futility), kerana penukaran sokongan Umno tidak berlaku.

"Tidak, anda tidak mengundi hanya apabila anda dapat memastikan keputusan undiannya.

"Sekiranya ahli parlimen begitu 'memikirkan akibat tindakan mereka', maka adakah patut jika penyokong parti mereka hanya tinggal di rumah semasa pilihan raya bagi setiap kawasan yang bukan kubu kuat mereka?" soal Wong pada hantaran di Facebooknya, malam tadi.

"Alasan paling 'pincang' kedua adalah bahawa 'kami membantah melalui suara suara'. Undi suara adalah hanya untuk pilihan 'ya'. Anda fikir kami bodoh?"

"Jika masalahnya adalah kempen 'menentang Agong', maka mereka harus setidaknya memilih tidak mengundo selepas memilih undi belah bahagi," katanya lagi.

"Anwar, (Setiausaha Agung DAP) Lim Guan Eng, (Presiden Warisan) Shafie Apdal dan (Presiden Amanah) Mohamad Sabu berhutang penjelasan kepada masyarakat," tambah Wong.

Tiada ulasan: