"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tidak ada beza pun antara Pas, Umno, Bersatu

MOHAMED HANIPA MAIDIN

Petang tadi terpandang dalam WA mesej ini;

“Salam YB. Saya Juani, wartawan Utusan Malaysia”.

Boleh saya minta komen berkenaan wajah sebenar Pas yang pilih bulu dalam rakan kerjasama politik.

Dulu dengan PKR dan DAP, selepas dengan Umno, sekarang dengan Bersatu.

Adakah Pas pilih rakan yang menguntungkan mereka sahaja?”

Saya jawab

” Wassalam Saudara. Terima kasih atas soalan.

Ini komen saya ya.

Jujurnya saya tidak boleh bercakap bagi pihak Pas.

Dalam konteks politik Malaysia, maaf cakap, saya sebenarnya tidak nampak ada perbezaan besar pun antara Pas, Umno dan Bersatu. Ketiga-tiganya bersekongkol dalam mengkhianati mandat rakyat yang diberikan pada PH pada 9/5/2018.

Dalam konteks tidak hormat rakyat, Umno lagi teruk dari Pas. Di Perak, Umno BN pernah rampas mandat rakyat semasa YB Nizar menjadi MB.

Yang peliknya, Pas masih boleh bersama dengan Umno pulak selepas itu.

Ya, Pas satu waktu dahulu pernah bersama DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat untuk lawan Umno/BN (Pas juga pernah bersama Umno BN lama sebelum itu lagi untuk jadi Kerajaan pada tahun 70 an)

Bila PH diberi mandat rakyat untuk tadbir Malaysia, Pas juga boleh merestui tindakan menebuk atap (maaf saya guna istilah YB Marang) melalui Langkah Sheraton bersama-sama Umno/BN dan Bersatu.

Oleh itu, untuk berlaku adil, tidak ada beza sebenarnya antara Pas, Umno dan Bersatu dalam hal ini. Itu pandangan saya.

Hakikatnya itulah wajah sebenar mereka- tidak hormat roh demokrasi contohnya tidak hormati “vox populi” (suara rakyat).

Tapi ironinya, depa bertiga masih tak malu nak sebut nama rakyat.”

Itu komen saya.

Tiada ulasan: