"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita dipaksa kahwin maut kena siram asid

Metro

Bandung: Seorang wanita di Jawa Barat maut selepas disiram 'air keras', sejenis asid selepas dikatakan berkahwin kerana terpaksa.

Sebelum ini, mangsa berusia 21 tahun itu sudah tiga kali menolak pinangan suaminya sebelum akhirnya bersetuju.

Persetujuan mangsa untuk berkahwin itu didorong desakan keluarga selain suaminya berulang kali melamarnya.

"Mangsa kelihatan seperti terpaksa kerana memikirkan keluarga," kata bapa saudaranya, Rizwan Maulana.

Suspek adalah lelaki berasal dari Timur Tengah dan menjadi rakan kongsi perniagaan ibu mangsa.

Menurut Rizwan, suspek sering berkunjung ke rumah mangsa namun jarang berkomunikasi kerana tidak fasih berbahasa Indonesia.

"Walaupun sudah enam tahun menetap di Indonesia namun suspek hanya boleh berbahasa Inggeris dan Arab saja," katanya.

Katanya, selepas berkahwin mangsa dilarang keluar rumah dan membeli barang keperluan harian selain tidak dibenarkan berinteraksi dengan orang sekeliling.

Suspek bertindak sedemikian hanya selepas bernikah walaupun sebelum ini perlakuannya disenangi keluarga isteri.

Tiada ulasan: