"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wow!! Gaji CEO RM200,000 sehari walaupun syarikat rugi berbilion ringgit

MALAYSIA DATELINE

Gaji Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Sapura Energy dilaporkan memperoleh RM200,000 sehari walaupun syarikat ini telah rugi berbilion ringgit.

Beliau dilaporkan memperoleh RM71.92 juta pada tahun kewangan lalu, pada 31 Januari 2018.

Sebahagian daripada gaji besar yang dipegang oleh presiden dan CEO Sapura Energy Bhd Tan Sri Shahril Shamsuddin bergantung pada perjanjian saham yang dimilikinya dengan institusi kewangan, apabila kumpulan minyak dan gas itu membiayai semula pinjaman berjumlah RM14 bilion.

Shahril mengesahkan kewujudan perjanjian ini, dan ia menjadi sebab pakej imbuhannya yang tinggi ketika dihubungi The Edge Financial Daily baru-baru ini.

“Ya, kita telah menjelaskan perkara ini dalam AGM (mesyuarat agung tahunan). Memang benar bahawa sebahagian daripada pakej imbuhan adalah untuk perjanjian saham yang telah mengunci saham saya dalam Sapura Energy.

“Ini bermakna jika saya menjual saham saya (di bawah 10%), pinjaman akan gagal bayar. Jika saya berundur [daripada menjadi Ketua Pegawai Eksekutif], pinjaman itu akan gagal juga,” kata Shahril, dalam AGM kumpulan baru-baru ini berhubung gaji tingginya sebanyak RM71.92 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Jan 2018 (FY18), dan RM84.24 juta pada FY17.

Memetik laporan The Coverage Shahril ialah pemegang saham tunggal terbesar Sapura Energy yang memegang 15.9% kepentingan. Perjanjian saham tidak dinyatakan dalam laporan tahunan.

Gaji CEO Sapura Energy RM200,000 sehari walaupun syarikat rugi berbilion ringgit 

Kerugian bersih Sapura Energy Bhd untuk tahun kewangan berakhir 31 Januari 2022 sebanyak RM8.9 bilion

Beliau mengulangi bahawa beliau tidak meminta pampasan yang tinggi itu.

“Gaji saya ditentukan oleh lembaga. Lembaga adalah bebas. Saya tidak memintanya (pampasan). Lembaga yang memutuskan perkara ini.

“Apabila ada yang menawarkan saya ini, sudah tentu saya akan terima. Saya hanya seorang pegawai syarikat.

“Namun saya sanggup melakukan ini. Saya boleh menjual saham saya pada RM4 tetapi tidak. Saya tidak menjual satu saham pun, kos peluang adalah jauh lebih tinggi [daripada pampasan],” kata Shahril.

Harga saham Sapura Energy tidak terlepas daripada tekanan jualan di tengah-tengah kemelesetan industri yang berpanjangan yang bermula pada akhir 2014.

Harga sahamnya memuncak pada RM4.84 pada akhir Disember 2013. Saham itu jatuh ke paras terendah 41 sen pada pertengahan Mac . Ia ditutup pada 60 sen 22 Mac 2022.

Shahril menegaskan bahawa jawatankuasa imbuhan kumpulan itu membuat syor kepada lembaga pengarah, dan lembaga pengarah akan memutuskan cadangan itu.

Jawatankuasa imbuhan lembaga Sapura Energy terdiri daripada pengerusinya Datuk Hamzah Bakar, pengarah bebas Mohamed Rashdi Mohamed Ghazalli dan Shahril.

Mengenai perjanjian saham, ia bermula pada FY14, menurut Shahril dengan pembiayaan semula pinjaman, pihaknya berjaya memperoleh kadar yang lebih baik dengan purata kira-kira 5%, berbanding dengan yang lain dalam industri yang membayar 6% hingga 7%.

Laporan tahunan kumpulan itu menunjukkan bahawa gaji Shahril melebihi paras RM80 juta antara FY14 dan FY17.

Pakej imbuhannya, bagaimanapun, menyusut sedikit kepada RM71.92 juta pada TK18 apabila kumpulan itu merosot dengan kerugian bersih RM2.5 bilion, diseret ke bawah oleh peruntukan rosot nilai besar-besaran RM2.13 bilion.

“Mereka (pemegang saham) kata imbuhan saya terlalu tinggi. Sebagai pemegang saham, saya menghormatinya.

“Tetapi satu perkara yang orang tidak nampak ialah usaha yang telah dilakukan oleh pihak pengurusan untuk pertumbuhan masa depan,” katanya.

“Syarikat itu harus diukur secara relatif kepada syarikat lain yang telah bangkrup di peringkat tempatan dan global.

Pemegang saham juga harus menilai kami dari segi bukan kewangan, contohnya PSC (kontrak perkongsian pengeluaran) yang kami menangi di Mexico, pekerjaan baharu yang kami perolehi di Brazil yang [menyumbang] lebih banyak kepada pertumbuhan masa depan,” tambah Shahril.

Kerugian bersih Sapura Energy Bhd untuk tahun kewangan berakhir 31 Januari 2022 meningkat kepada RM8.9 bilion berbanding RM160.87 juta yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun sebelum ini.

Tiada ulasan: