"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RUU 355 Menteri Agama gagal nyatakan janji dan apa keputusan kerajaan

Bila ditanya soal RUU 355 Menteri Agama gagal nyatakan janji dan apa keputusan kerajaan

MOHAMED HANIPA MAIDIN

Bila ditanya soal RUU 355, Menteri Agama dilihat gagal menyatakan janji serta keputusan kerajaan bila rang undang-undang itu akan dibentangkan.

Pada hari Khamis yang lepas, YB Senator Menteri Agama dari parti ehem yang menggulung perbahasan Titah DiRaja di Dewan Rakyat menjawab soalan dari Ahli Parlimen parti ehem mengenai isu bilakah RUU 355 akan dibentangkan di Dewan Rakyat?

Saya ada di dalam dewan pada masa itu dan menekuni jawapan beliau. Jujurnya saya hampir nak tergelak mendengar jawapan beliau tetapi saya kena bertahan kerana menghormati dewan.

Saya agak bersimpati dengan YB tersebut. Sebelum dia menjawab isu RUU 355 itu, agak teruk juga dia diasak mengenai isu kes pengislaman tiga kanak-kanak yang melibatkan isu Artikel 12 (4) Perlembagaan Persekutuan dan juga Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis.

Untuk berlaku adil kepada beliau, isu itu yang melibatkan isu undang-undang dan Perlembagaan mungkin agak sukar bagi beliau.

Bila ditanya soal RUU 355 Menteri Agama gagal nyatakan janji dan apa keputusan kerajaan

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Idris Ahmad

Saya tidak pasti sama ada beliau sekadar membaca teks jawapan yang disediakan atau beliau ada membuat suntingan (edition) yang perlu.

Apapun, bagi saya, jawapan yang beliau berikan dalam isu itu, dengan hormat, hakikatnya tidak menggambarkan beliau benar-benar menguasai selok belok dan tradisi perundangan negara yang telah lama kukuh di negara ini. Malahan saya berani mengatakan jawapan beliau,mengambil kira doktrin ketinggian Perlembagaan Persekutuan, adalah tidak tepat.

Kembali kepada isu RUU 355. Isu yang dibangkitkan adalah bilakah gomen tebuk atap ingin bentangkannya?.

Ketika YB Menteri menjawab soalan mudah itu beliau kelihatannya gagal menyatakan sebarang janji atau keputusan gomen bila ianya akan dibentangkan.

Sudah tentu saya dan ramai MP masa itu menanti jawapan yang “straight-foward” dari beliau misalnya ” Kerajaan akan bentangkan pada sidang dewan ini atau pada sidang depan atau pada tahun ini” .

Tunggu punya tunggu tak ada masa yang dinyatakan.

Sebaliknya, dia kelihatannya sibuk menyatakan apa yang mereka telah dan akan buat dan akan mengambil pendekatan holistik mengenai usaha untuk mempertingkatkan atau memperkasakan martabat mahkamah syariah..blah blah blah…

Maka saya bangun dan bertanya dia lebih kurang begini :-

” Bila saya dengar jawapan YB tadi, nampaknya kini YB macam tiru pendekatan Parti Amanah Negara yang mana pihak kami melalui mantan YB Kota Raja pernah cuba bentangkan “a private member’s bill” bagi menaikkan lagi imej dan memperkasakan status Mahkamah Syariah tatkala parti YB pula agak agresif cuba nak pinda RUU 355 bagi melaksanakan hukum hudud dan ramai pihak yang dilabel oleh parti YB kerana tidak bersetuju dan tidak sependapat dengan pendekatan parti YB . Setuju tak ?”

Dia jawab dia tidak setuju dengan saya tapi dia tak hurai kenapa dia tak setuju dengan saya?

Bila mendengar jawapan tahap tu dari YB Menteri, saya tak rasa berfaedah untuk saya lanjutkan perdebatan isu itu.

Jujurnya melihat beberapa menteri gomen tebuk atap menjawab soalan di dalam Dewan Rakyat orang putih kata :leave much to be desired !”

Tiada ulasan: