"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sarawak Report turut dakwa Zainab adalah isteri bekas Timbalan Menteri Pertahanan

BORHAN AHMAD

Selepas Rafizi Ramli, Sarawak Report (SR) pula menyiarkan dakwaan bahawa bekas Timbalan Menteri Pertahanan Abdul Latif Ahmad banyak terlibat dalam skandal LCS.

SR juga mendakwa, rakan kongsi Latif dalam skandal ini adalah Zainab binti Mohd Salleh yang didakwa sebagai isteri kepadanya.

Walaupun Latif menafikan Zainab adalah isteri beliau, SR mendakwa kenyataan Zainab adalah isteri Latif dibuat oleh Alliance IFA (M) yang mengeluarkan laporan audit Boustead Heavy Industries Corporation yang berjaya mengesan jutaan ringgit wang yang hilang dari skandal kapal LCS.

“It is noted that Abd. Latiff is the spouse of Zainab,” adalah ayat yang digunakan dalam laporan Alliance IFA (M) itu.

Kaitan antara Latif dan Zainab dalam perniagaan. Latif keluar dari syarikat ini selepas kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan. Gambar Sarawak Report.

Kini media melaporkan, Abdul Latif telah menghantar ‘surat tuntutan’ kepada Alliance IFA (M) ekoran dakwaan mereka itu.

SR juga mendedahkan, perkara yang paling menarik dalam laporan audit yang dibuat oleh Alliance IFA (M) adalah Abdul Latif hanya keluar dari sayarikat Mega P Asia Sdn Bhd hanya pada 10 Mac 2020, sebulan selepas kerajaan Pakatan Harapan dijatuhkan. (gambar atas)

Yang menarik juga kesemua jumlah saham beliau iaitu 105,002 unit berpindah tangan kepada Zainab binti Mohd Salleh yang didakwa Alliance IFA (M) sebagai isteri beliau.

Syarikat di mana Zainab terlibat 8211 gambar Sarawak Report

Zainab didakwa terlibat dalam lima syarikat iaitu pemegang saham dan pengarah dalam Alizes Marine Ltd yang didafta di Malta, pemegang saham dan pengarah Intralogistics Ltd yang didaftar di Labuan, pemegang saham dan pengarang Sousmarin Armada Sdn Bhd, pemegang saham Mega P Sdn Bhd dan Alizes Marine Labuan.

mega P Sdn Bhd adalah syarikat yang ada kaitan dengan Ameris France, syarikat yang menjadi salah satu kontraktor utama kepada BNS yang mendapat kontrak membina LCS dari kerajaan Malaysia pimpinan Datuk Seri Najib dengan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Menteri Pertahanan ketika itu.

Tiada ulasan: