"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sasaran 40 kerusi PAS tak realistik

Samuel Chua

PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik menolak sasaran PAS yang tidak realistik untuk memperoleh 40 kerusi pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), dengan berkata ia tidak berjaya di mana-mana walaupun pada 1999, ketika ia berada di puncak popularitinya.

Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, PAS akan menentang Umno yang bangkit semula pada PRU15. Beliau menyatakan prestasi memberangsangkan Umno dalam pilihan raya negeri baru-baru ini.

Dalam PRU pada 1996, PAS memenangi 27 kerusi berbanding Umno dengan 148 kerusi.

PAS memenangi 18 kerusi pada PRU14 dan hanya satu kerusi pada pilihan raya negeri (PRN) Johor baru-baru ini.

Oh Ei Sun.

Naib Presiden PAS Mohd Amar Nik Abdullah baru-baru ini berkata, parti itu meletakkan sasaran untuk memenangi sekurang-kurangnya 40 kerusi parlimen pada PRU15.

“Ini lebih kepada laungan untuk menyatukan ahli dan penyokong PAS dalam menghadapi PRU15,” kata Oh.

Katanya kepada FMT, beliau percaya ramai orang Melayu konservatif akan kembali ke pangkuan Umno kerana kepimpinan kuat parti itu.

“Mereka fikir Umno akan melindungi hak dan keistimewaan mereka dengan lebih berkesan berbanding PAS, yang lebih menekankan soal agama,” katanya.

                    Awang Azman Pawi

Seorang lagi penganalisis, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya (UM) berkata, sukar untuk PAS menguasai kecuali di Pantai Timur.

Beliau berkata, Umno, saingan utama parti Islam itu, telah membuktikan kehebatannya dalam mentadbir.

“Sasaran 40 kerusi oleh PAS sukar dicapai,” katanya. “Malah mempertahankan 18 kerusi semasanya akan menjadi sangat mencabar.”

Awang Azman juga berkata, politik Melayu sedang menuju ke arah fokus kepada prestasi dan reputasi.

“Ia bukan lagi mengenai agama atau etnik semata-mata, tetapi bagaimana komponen itu ditafsirkan pada masa hadapan kerana kemajuan masyarakat,” katanya.

Tiada ulasan: