"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau orang tua rompak, rogol boleh? - Anwar

Malaysiakini

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengulangi ketegasan untuk  tidak akan bertolak ansur dengan isu rasuah dan penyelewengan.

Malah, kata Anwar, usia dan pangkat tidak sepatutnya dijadikan alasan, untuk tidak mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat rasuah.

Dia turut membidas ahli Parlimen yang menyokong golongan seumpama itu dengan alasan kasihan melihat mereka diheret atau dihadapkan mahkamah.

“Dia orang tua, jadi kalau orang tua rompak boleh? Kalau orang tua rogol boleh?

“Ini hang (kamu) belajar dari mana?” katanya ketika berucap pada Program Jualan Termurah Madani - Barangan Basah dan Kering di Lembah Makanan, Bandar Perda, di Permatang Pauh, hari ini.

Mengulangi pendiriannya bahawa dirinya tidak akan berkompromi dan mencampuri urusan mana- mana pihak berkuasa, termasuk SPRM, Anwar berkata usaha memerangi rasuah dilakukan secara menyeluruh.

Sambil menggesa pihak berkuasa supaya tidak perlu takut untuk bertindak terhadap mereka yang terlibat rasuah, perdana menteri menegaskan pangkat dan peringkat umur tidak boleh dijadikan sebagai alasan.

“Kalau orang itu (amalkan) rasuah, dia patut bimbang... kalau tak rasuah dia tak perlu takut.

“Ini orang yang rasuah berpuluh billion tak berani sentuh, kalau polis sarjan kena (terima rasuah) kes RM200 orang marah habis. Saya tak kata betul (terima rasuah), kalau salah... salahlah.

“Tapi orang yang ambil RM10 billion tak berani sentuh, sebab ada kuasa tak berani sentuh.

“Ini kata dendam, kes lama, kalau ambil RM200 ringgit saya maafkan, tapi kes lama ambil RM20 billion ringgit, itu bukan duit aku, duit hang, tapi itu duit rakyat...” katanya yang dipetik akhbar Sinar Harian.

Sebelum ini, bekas menteri kewangan Daim Zainuddin dan isterinya Na'imah Abdul Khalid mengingatkan perdana menteri bahawa kuasa itu singkat dan perhitungan menunggu mereka yang menyalahgunakannya apabila SPRM melancarkan siasatan terhadap kekayaan mereka.

Pada 23 Jan lalu, Naimah, 68, didakwa gagal mengisytiharkan hartanya.

Daim pula didakwa pada 29 Jan lalu atas pertuduhan gagal mematuhi notis SPRM untuk mengisytiharkan harta merangkumi 38 syarikat, 25 unit hartanah, tujuh kenderaan mewah, serta dua akaun dana pelaburan.

SPRM juga telah mengarahkan anak bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, Mirzan dan Mokhzani, untuk mengisytiharkan harta mereka.

Tiada ulasan: