"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sanusi hina institusi kehakiman, menghasut

K PRAGALATH

Dakwaan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor bahawa ada pihak ‘diternak’ supaya sistem perundangan Islam bertembung dengan perundangan sivil merupakan penghinaan kepada institusi kehakiman Malaysia dan bersamaan dengan perbuatan menghasut.

Ini penghinaan kepada institusi kehakiman. Ia salah dibawah seksyen 3 dan 4, Akta Hasutan. Mahkamah boleh mengarahkan pendaftar untuk membuat laporan polis terhadapnya,” kata pengerusi KANUN, Dr Dzulqarnain Luqman ketika dihubungi Harapan Daily.

Beliau berkata demikian sebagai balasan kepadatuduhan Sanusi.

Sanusi mendakwa bahawa hakim-hakim yang ada sekarang ‘diternak’ selama berdekad-dekad untuk mewujudkan pertembungan di antara undang-undang sivil dan syariah.

Perkara ini timbul ekoran keputusan Mahkamah Persekutuan yang memutuskan bahawa 16 peruntukan di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (2001) Kelantan adalah tidak sah selepas kes ini difailkan oleh peguam Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid ke atas ke atas kerajaan Kelantan.

Dzulqarnain yang juga merupakan seorang peguam turut berkata bahawa dakwaan Sanusi merupakan cetusan pandangan presiden Pas, Tun Abdul Hadi Awang yang dilantunkan semula.

“Ia lantunan semula apa yang presiden Pas yang cakap.”

Pada 14 Februari, Hadi mendakwa negara-negara Islam kehilangan integriti dengan mengekalkan undang-undang penjajah.

“Kini muncul kalangan hakim yang ‘bijaksini’ (bukan bijaksana) yang kepala dan akalnya dipengaruhi oleh tulisan warisan penjajah,” kata Abdul Hadi dalam catatan Minda Presiden Pas.

Hadi berkata demikian tanpa merujuk kepada mana-mana kes khusus.

Dzulqarnain turut mempertahankan institusi kehakiman.

“Hakim-hakim diwatikahkan oleh Yang Di-Pertuan Agong dan mengangkat sumpah untuk mempertahankan perlembagaan seperti juga ahli parlimen. Mereka diberikan kuasa di bawah Akta Mahkamah Kehakiman 1964 untuk mentafsir pertikaian negeri dan persekutuan.

“Mereka bukan lantikan bidan terjun. Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat sendiri mendapat latihan dari Universiti Malaya.”

Beliau turut menjelaskan bahawa pertembungan yang berlaku sekarang bukanlah pertembungan di antara golongan sekular dan liberal lawan Islam.

“Pertembungan ini adalah pertembungan kuasa gubalan DUN dan parlimen, bukan sekular liberal lawan Islam.”#

Tiada ulasan: