"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bapa ditahan peras ugut guru cabul anak

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang bapa ditahan selepas disyaki memeras ugut seorang guru untuk menyelesaikan kes cabul membabitkan anak perempuannya berusia 14 tahun.

Ketua Polis Ipoh Yahaya Hassan berkata, siasatan awal mendapati lelaki berusia 50 tahun yang bekerja sebagai pengawal keselamatan itu mengesyaki guru tersebut telah beberapa kali melakukan gangguan seksual terhadap anaknya.

“Siasatan awal pihak polis mendapati bapa mangsa berjumpa dengan guru tersebut untuk menyelesaikan kes dengan meminta sejumlah wang,” katanya dalam kenyataan.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 384 Kanun Keseksaan kerana memeras ugut.

Menurut Yahya, polis turut menahan guru berusia 59 tahun itu selepas menerima laporan pada Isnin lepas daripada mangsa. Remaja itu mendakwa dicabul sebanyak lima kali antara Disember 2023 hingga bulan lepas.

Kes disiasat mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017.

Yahaya berkata, bapa mangsa dan guru tersebut telah dibebaskan dengan jaminan polis selepas keterangan mereka diambil.

“Kertas siasatan akan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk cadangan pertuduhan,” katanya.

Tiada ulasan: