"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Beras Putih Malaysia Madani penamat manipulasi isu beras tempatan

Harapandaily

NORAINI NORDIN

Tindakan rakus serta haloba mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import untuk meraih keuntungan berganda bakal ternoktah dengan kemunculan
Beras Putih Malaysia Madani .

Beras Putih Malaysia Madani yang diperkenalkan oleh kerajaan bagi menggantikan beras putih tempatan dan import akan mula dipasarkan pada 1 Mac ini.

Ia adalah satu alternatif bagi menamatkan tindakan segelintir pengeluar-pengeluar beras yang dikenal pasti mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import demi meraih lebih keuntungan.

Pengeluar beras yang tidak bertanggungjawab ini mengambil kesempatan kerana tiada kawalan harga yang ditetapkan bagi bekalan beras putih import, menyebabkan harga beras tersebut sentiasa tinggi selain kerana faktor lonjakan harga import akibat kenaikan harga beras global.

TUKAR LABEL BERAS

Selain daripada mencampurkan kedua-dua beras ini ada juga tergamak menukar label beras tempatan kepada beras import putih bagi mengelirukan pengguna.

Kesan daripada perbuatan yang tidak bertanggungjawab itu mengakibatkan bekalan beras tempatan sukar didapati di pasaran sekaligus menyusahkan rakyat.

Tindakan Kerajaan Madani meneroka langkah baharu memperkenalkan Beras Putih Malaysia Madani adalah sangat tepat serta dapat membantu menangani isu berkenaan.

Terkini penyelesaian yang dinanti telah tiba apabila
Pengerusi Jawatankuasa berkaitan Isu Menangani Harga Makanan Dan Kos Sara Hidup (NACCOL), Datuk Syed Abdul Husin Hapiz Syed Abdul Fasal telah mengumumkan penetapan harga siling bagi beras tersebut berkuatkuasa 19 Febuari ini dan akan berada di pasaran bermula 1 Mac ini.

Dalam sidang media baru-baru ini , beliau berkata kerajaan memberi peluang kepada pemain industri untuk membuat penyelarasan dari segi pembungkusan serta pasaran dalam tempoh 10 hari.

JAWAB KRITIKAN ORANGRAMAI

Jelas beliau, penetapan harga siling tunggal untuk Beras Putih Malaysia Madani turut melibatkan beras 10 kilogram RM30, lima kilogram pada harga RM15.50 dan satu kilogram RM3.50 sen.

Jelas beliau lagi, keputusan ini dilakukan bagi menyelesaikan isu beras tempatan yang tiada di pasaran serta sekaligus menjawab kritikan orang ramai kerana terpaksa membeli beras pada harga yang mahal.

Beliau berkata, ianya juga adalah hasil libat urus bersama pemegang taruh industri padi dan beras negara, wakil Pertubuhan Persaudaraan Pesawah Malaysia (Pesawah) dan wakil pengilang padi beras.

Tiada ulasan: