"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hamzah tunggu ‘lampu hijau’ Muhyiddin tanding jawatan tinggi Bersatu

Amin Ishak dan Nora Mahpar

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin tidak akan mengintai kedudukan lebih tinggi dalam parti tanpa lampu hijau daripada Muhyiddin Yassin.

Dalam temu bual dengan FMT, Ahli Parlimen Larut itu menegaskan tidak timbul isu mengenai kedudukannya pada pemilihan parti tahun ini, malah beliau komited memastikan Muhyiddin kekal sebagai presiden.

“Saya pun tak cerita kedudukan nak bertanding…malah sesiapa sahaja nak lawan beliau saya akan memastikan kemenangan presiden,” katanya yang difahamkan tidak layak bertanding jawatan tertinggi pada pemilihan Bersatu kerana belum cukup tempoh dua penggal menganggotai Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT).

Beliau mengulas masa depannya dalam parti itu menjelang pemilihan MPT Bersatu yang ditangguhkan selama 18 bulan sejak Mei tahun lalu kerana ingin memfokuskan kepada PRN.

Hamzah berkata beliau sedar kenyataan Muhyiddin yang menamakannya sebagai calon berpotensi memimpin Bersatu dan negara pada masa depan termasuk melantiknya sebagai ketua pembangkang.

Namun di sebalik pengiktirafan itu, beliau mengambil sikap tunggu dan lihat ‘lampu hijau’ daripada Muhyiddin sebelum membuat langkah seterusnya.

“Kalau presiden kata ‘Hamzah sampai masa kamu bertanding’, baru saya boleh cerita pasal pertandingan. Itu pun tunggu beliau beri signal (isyarat) bertanding jawatan mana satu, kalau tak beritahu saya masih lagi setiausaha agung.

Hamzah Zainudin berkata beliau mengambil sikap tunggu dan lihat berhubung kedudukannya dalam Bersatu.
“Sebagai setiausaha agung kena bersama presiden dan tak boleh lari. Hanya apabila terputus link (pautan) itu barulah tidak lagi terikat,” katanya.

Berdasarkan perkembangan semasa, Muhyiddin dijangka sekali lagi menang tanpa bertanding jawatan presiden Bersatu selepas tiada calon lain dilihat tampil mahu mencabarnya.

Pada perhimpunan agung tahunan Bersatu November lalu, Muhyiddin mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan presiden parti, tetapi kurang 24 jam mengubah pendirian.

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) itu berbuat demikian selepas diyakinkan isterinya Noorainee Abdul Rahman, untuk “tidak mengecewakan ahli yang memerlukannya.”

Bersatu dijangka mengadakan pemilihan MPT dan bahagian tahun ini dengan tumpuan kepada kerusi presiden dan timbalannya yang akan membayangkan calon perdana menteri PN, seperti ketika PRU15 apabila Muhyiddin dicalonkan ke jawatan itu sesuai statusnya sebagai pengerusi PN.

Sebelum ini, timbul cakap-cakap Hamzah disebut-sebut antara calon utama mengisi kerusi nombor satu parti jika Muhyiddin memutuskan tidak bertanding pada pemilihan akan datang.

Namun, sumber parti memberitahu beliau sebenarnya masih tidak layak bertanding jawatan “top 5” Bersatu kerana baru penggal pertama menganggotai MPT, merujuk pelantikan Hamzah sebagai setiausaha agung pada 26 Mac 2020 dan mengekalkannya selepas pemilihan parti empat bulan kemudian.

Tiada ulasan: