"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gunung Merapi meletus 6 kali

Bernama
Pemerhatian oleh BPPTKG Yogyakarta dari tengah malam hingga 6 pagi waktu tempatan menunjukkan aliran lahar Gunung Merapi bergerak ke arah barat daya.
JAKARTA: Gunung Merapi yang terletak di sempadan wilayah Jawa Tengah dan Yogyakarta meletus enam kali pada Khamis, memuntahkan lahar sehingga 1.5km.

Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Teknologi Bencana Geologi (BPPTKG) menasihatkan penduduk berhampiran agar sentiasa berwaspada dan tidak melakukan sebarang aktiviti dalam zon bahaya.

Menurut Ketua BPPTKG Yogyakarta Agus Budi Santoso, unjuran abu gunung berapi semasa letusan boleh menjangkau sehingga 3km dari puncak.

“Aliran lahar dan piroklastik menimbulkan ancaman kepada kawasan barat daya dalam lingkungan 5-7km dan tenggara dalam lingkungan 3-5km,” katanya dalam kenyataan.

Pemerhatian yang dijalankan oleh BPPTKG Yogyakarta dari tengah malam hingga 6 pagi waktu tempatan menunjukkan aliran lahar bergerak ke arah barat daya.

Pusat itu mengekalkan status Gunung Merapi setinggi 2,891m itu pada Tahap III atau Amaran, menunjukkan risiko berterusan.

Tiada ulasan: