"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno T'ganu: Hishammuddin kukuhkan kedudukan Ahmad Said?

Mat Zain Mat Isa

Setelah mengambil masa hampir dua bulan, akhirnya Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Dato' Seri Hishammuddin Hussein, berjaya juga mengadakan mesyuarat pertama parti itu, Ahad (21 Jun) lalu. Pada kesempatan yang ditunggu-tunggu banyak pihak itu, beliau mengumumkan pelantikan mengisi tiga jawatan utama Umno negeri.

Bekas Timbalan Pengerusi Umno Terengganu merangkap Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (Dun), Dato' Tengku Putera Tengku Awang dilantik sebagai setiausaha menggantikan bekas Ahli Parlimen Dungun, Dato' Dr Rosli Mat Hassan.

Anggota Exco kerajaan negeri, Dato' Abdul Rahin Mohd Said pula mengambil alih jawatan bendahari daripada Senator Dato' Roslan Awang Chik.

Jawatan ketua penerangan pula diisi Ahli Parlimen Kemaman yang juga Menteri Belia dan Sukan, Dato' Ahmad Shabery Cheek. Beliau menggantikan Dato' Zuber Embong.

"Kalau kita memihak dan dilihat sebagai pemimpin yang mirip kepada puak tertentu, akhirnya apa yang kita harapkan tidak akan jadi kenyataan dan saya akan gagal sebagai Pengerusi Umno Terengganu. Saya akan gagal untuk terajuinya dan akhirnya saya akan menghampakan begitu ramai mereka di luar sana khususnya rakyat Terengganu," Hishammuddin mengulas pelantikan diumumkannya.

Itu keyakinan beliau. Di luar sana bagaimanapun sudah kedengaran suara betapa Hishammuddin sebenarnya belum berjaya membebaskan diri dari percaturan kepuakan itu. Barisan kepimpinan utama diumumkannya dilihat lebih memihak kepada kumpulan Menteri Besar, Dato' Ahmad Said.

Ahmad yang juga Ketua Umno Bahagian Kemaman dilantik Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu pada 14 Jun 2008 menggantikan bekas Menteri Besar, Dato' Seri Idris Jusoh. Bagaimanapun, parti dan kerajaan dipimpinnya tidak pernah sunyi dari karenah pemimpin sesama parti yang tidak dapat menerima pelantikan beliau menerajui kedua-dua organisasi itu.

Pelantikan Hishammuddin yang diumumkan Presiden Umno, Dato' Seri Najib Razak, 24 April lalu adalah sebahagian formula parti itu meleraikan kekusutan dan memulihkan pergolakan dalaman melanda Umno Terengganu. Ahmad 'diturunkan pangkat' sebagai Timbalan Pengerusi.

Acapkali disebutkan betapa pelantikan Hishammuddin cuba dimanfaatkan puak penentang Ahmad. Mereka mengambil kesempatan membongkar kepincangan dan kelemahan Ahmad. Antara yang paling disebut ialah harapan agar kepimpinan baru dapat mengembalikan hak sewajarnya kepada setiap Adun bagi mengurus dan memajukan kawasan masing-masing. Hak itu didakwa telah dirampas Ahmad.

Menteri besar itu turut didakwa tidak melaksanakan sebarang aktiviti memperkasakan Umno. Maka pelantikan Hishammuddin diharap menjadikan pentadbiran parti lebih baik dan tersusun.

Baca selanjutnya:- http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=021418&Itemid=60


Tiada ulasan: