"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wake-up call buat Pakatan Rakyat / UBN Najib Altantuya / PKFZ

Ahmad Lutfi Othman

SEBENARNYA sejak dari awal lagi Bagan Pinang tidak menjanjikan peluang cerah untuk PAS menang. Mungkin tersilau dengan kemenangan 7-0 berturut-turut dalam semua pilihan raya kecil di Semenanjung selepas pilihan raya umum 8 Mac 2008, maka penyokong Pakatan Rakyat pun turut ghairah untuk terus mencipta rekod.

Kedudukan kerusi Dun Negeri Sembilan yang menyaksikan buat pertama kalinya BN hilang majoriti dua pertiga tambah meningkatkan lagi keyakinan bahawa Pakatan mampu memberikan kejutan.

Tidak cukup dengan itu. Jumlah pengundi India yang agak dominan di Bagan Pinang, iaitu sekitar 20 peratus, telah menguatkan jangkaan awal bahawa kubu BN di selatan Semenanjung itu boleh dirobohkan.

Ia berdasarkan beberapa situasi semasa, terutama dalam kes perarakan kepala lembu di Shah Alam, yang dikatakan telah menimbulkan rasa marah penganut Hindu terhadap aksi melampau penunjuk perasaan di bangunan SUK Selangor, yang dipercayai merupakan aktivis Umno.

Apabila timbul ura-ura Isa Abdul Samad, bekas Naib Presiden Umno yang pernah digantung tiga tahun kerana disabitkan Lembaga Disiplin Umno atas kesalahan rasuah politik, dipilih menjadi calon BN, ada pemimpin Pakatan Rakyat yang sudah berkira-kira "untuk meraikan kemenangan".

Terdapat juga pihak yang meminta agar jangan menyerang Isa agar bekas Menteri Besar Negeri Sembilan selama 22 tahun memang benar-benar terpilih dan dengan itu memberikan "banyak peluru" kepada jentera kempen PAS untuk menyerang BN.

Liabiliti

"Jangan beri gambaran kepada pemimpin tertinggi BN bahawa Isa itu liabiliti buat mereka," kata seorang darinya.

Saya sekadar mengingatkan bahawa selama ini jarang terbukti isu rasuah seseorang calon BN - apatah lagi yang begitu popular dan dilihat berjasa besar kepada penduduk setempat, sama ada bertaraf menteri, menteri besar atau bekas MB seperti Isa - menyebabkan saingannya menang mudah.

Saya memberikan contoh bagaimana seorang bekas menteri besar yang mempunyai banyak rekod salahguna kuasa tetapi terus meningkatkan undi popularnya setiap kali pilihan raya. Mungkin pencalonan tokoh itu membuatkan imej BN terjejas di tempat lain tetapi di "kampung halamannya" ia langsung tidak membekas!

"Harus berhati-hati berkempen mencela rasuah Isa di Bagan Pinang kerana ia umpama BN menyerang Anwar Ibrahim di Permatang Pauh dalam pilihan raya kecil di sana dulu. Bukan saja tak berkesan malah boleh menikam balik dan menyebabkan kalah lebih teruk," kata seorang rakan wartawan di bilik berita Harakah.

Sewaktu saya menghubungi Prof Madya Dr Mohamad Agus Yusof, bertanyakan pandangannya tentang pilihan raya kecil Bagan Pinang, beliau memberi reaksi pantas: "PAS dan Pakatan Rakyat harus tumpu perkara lebih besar. Bagan Pinang ini kecil saja. Bersiap hadapi pilihan raya umum akan datang, itu lebih penting. Tetapi jangan lupa terus suarakan penentangan terhadap proses undi pos."

(Ada pihak menimbulkan, mengapa Pakatan tidak meningkatkan tekanan bagi memansuhkan undi pos dan mereformasikan sistem pilihan raya kita, secara sistematik, berterusan dan tidak bermusim).

Baca selanjutnya:- http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=022833&Itemid=39

Tiada ulasan: