"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jumlah Pusat Hiburan Langgar Syarat

TUAN HAJI MOHD. SALLEH BIN MAN
Berapakah jumlah Pusat Hiburan Awam di Pulau Pinang yang melanggar syarat Pusat Hiburan serta tindakan yang telah diambil oleh kerajaan negeri.

Mengikut statistik Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), sejak tahun 2009, terdapat sebanyak 34 pusat hiburan yang melanggar syarat Pusat Hiburan. Di samping itu, sebanyak 25 premis hiburan yang mempunyai lesen tetapi telah ditarikbalik atas perakuan Pihak Polis manakala 9 premis hiburan diambil tindakan penguatkuasaan kerana beroperasi tanpa kebenaran/lesen.

Bagi Majils Perbandaran Seberang Perai (MPSP) sepanjang tahun 2009, terdapat sebanyak 2 kes bagi pusat hiburan awam di seluruh Seberang Perai yang didapati telah melanggar syarat-syarat Lesen Hiburan Awam.

Kerajaan negeri amat tegas dengan pihak pengusaha pusat hiburan yang melanggar syarat supaya tidak timbul masalah sosial nanti. Pengusaha yang melanggar syarat akan dibatalkan lesen hiburan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

PBT akan memantau premis tersebut supaya pengusaha tidak beroperasi. Walau bagaimanapun selaras dengan norma biasa dan prinsip keadilan, pengusaha dibenarkan merayu kepada Pihak Berkuasa Negeri dalam tempoh 30 hari daripada notis pembatalan lesen.

Satu Jawatankuasa diperingkat negeri yang terdiri daripada agensi-agensi berkaitan seperti Polis, MPPP, MPSP, Bahagian Kerajaan Tempatan, Pejabat Setiausaha Kerajaan dan Imigresen ditubuhkan untuk meneliti dan menasihatkan mengenai setiap kes rayuan untuk mendapatkan keputusan daripada oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan(MMK).

Sepanjang tahun 2009 sehingga bulan Oktober, Pihak Berkuasa Negeri telah menolak 2 kes rayuan lesen hiburan.

Tiada ulasan: