"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhyidin Akan Tumbangkan 1Malaysia Najib(Mahathir Di Belakang)

ramziredang
Dari awal semasa kejatuhan Pak Lah dan Najib naik mengganti tampuk pemerintahan negar
a, saya telah menulis bahawa Mahathir tidak akan berdiam diri selagi tampuk kuasa tidak jatuh secara total kepada anaknya. Itulah rancangan asal Mahathir. Semasa pemerintahan Pak Lah, Mahathir gunakan alasan Tingkat 4 tetapi semasa Najib, Mahathir gunakan pula alasan 'Bini Najib'. Yang terbaru penubuhan Majlis Perundingan Melayu (MPM) ditubuhkan dengan penggabungan 76 NGO melayu.Tidakkah kita semua faham bahawa penubuhan MPM itu sendiri sesuatu yang bertentang arus dengan semangat 1Malaysia? Ibrahim Katak dengan nada tegas menyatakan MPM akan menjadi'pendesak yang berhemah' kepada kerajaan untuk memelihara kepentingan orang melayu dan institusi beraja. Juga sebagai pengawasan ketat kepada pihak yang ingin menceroboh kedaulatan perlembagaan negara.

Kenapa sekarang perlu kepada memelihara kepentingan orang melayu? Bukankah sudah 60 tahun BN diberi amanah memerintah negara? Bukankah sekarang BN masih memerintah negara? BN bebas perbuat apa sahaja untuk kepentingan orang Melayu kerana tampuk kuasa masih di tangan. Tidakkah kita lihat antara ahli MPM adalah MUBARAK? MUBARAK adalah bekas wakil rakyat BN. Mereka bukan hendak mendesak pembangkang tetapi mereka hendak mendesak Najib.

Seringkali sekarang isu yang dimainkan oleh Mahathir, Ibrahim Katak, Muhyidin dan beberapa kerat lagi pemimpin ialah isu mengenai orang Melayu, ketuanan melayu, perpaduan melayu, melayu dan melayu. Terbaru isu pemberian kontrak kepada kontraktor bukan melayu. Ibrahim katak mendesak kerajaan tidak memberi kontrak kepada syarikat bukan melayu. Tidakkah itu sebenarnya dengan jelas dan nyata semata mata satu agenda yang hendak menyindir 1Malaysia?

Padahal umum sedia maklum, sebanyak 80 peratus tender yang diberikan kepada syarikat kontraktor melayu telah dijual kepada bukan melayu. Hanya lebih kurang 20 peratus sahaja benar benar disiapkan sendiri oleh syarikat melayu.

Mengumpul 76 NGO melayu di bawah satu bumbung bukan satu langkah yang sembarangan sebenarnya. Tambah lagi MUBARAK( bekas ayam pencen UMNO) terlibat sama. Maka memang betul nanti akan ada satu langkah mendesak secara berhemah. Saya percaya akan sampai ketikanya, desakan yang berhemah itu adalah, mendesak Najib meletak jawatan dengan secara terhormat sepertimana juga yang akan dilakukan terhadap Pak Lah.

Mahathir, Muhyidin, Ibrahim Katak sebenarnya hanya membuat Najib tersepit di dua persimpangan. Arus politik negara menunjukkan rakyat negara Malaysia sudah tidak dapat lagi menerima politik berasaskan satu kaum. Arus inilah yang disedari oleh Najib, lantaran itulah timbulnya idea 1MALAYSIA. Bila idea 1Malaysiapun tidak berjaya menarik minat orang untuk mendaftar sebagai ahli baru UMNO, maka Najib menyebut pula tentang 'ahli bersekutu BN'. Namun idea ini dipandang sepi oleh ramai pendokong UMNO. Untuk memberi isyarat jelas kepada Najib bahawa ianya tidak disenangi ramai pendokong UMNO, maka MPM ditubuhkan.

Sebenarnya ramai yang tidak tahu krisis dalaman antara Najib dan Muhyidin, sehinggalah penutupan laman web Muhyidin. Arahan penutupan laman web Muhyidin dipercayai kerana idea yang sering bertentangan dengan semangat 1Malaysia.

Langkah Najib mengangkat anak Mahathir dan memendapkan Ketua Pemudanya (Khairy) juga adalah satu kesilapan yang sangat besar. Najib mungkin berpendapat dengan menuruti segala kehendak Mahathir, maka urusan pemerintahannya selamat. Tidak sama sekali. Langkah tersebut hanya menjadikan agenda Mahathir akan menjadi lebih cepat. Politik tidak pernah mengenal kawan atau lawan.

Bermula dari Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Hussein Onn, Mahathir, Pak Lah,Najib dan yang sedang menunggu, Muhyidin, Mahathir tetap ingin menjadi pencatur utama tampuk pemerintahan negara. Hatinya hanya akan tenang bila satu masa tampuk nombor jatuh kepada anaknya.

Tetapi sebelum sampai ketikanya, Mahathir memerlukan kuda tunggangan dan kuda tunggangannya yang terbaru adalah Muhyidin.

Tiada ulasan: