"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tanah rakyat diambil tapi tidak dibayar pampasan

Abdullah Ngah
Bercakap pasal jalanraya yang sedang dalam pembinaan dari Kampung Teluk Pasu ke Jeram Hilir yang memakan kos RM 200 juta memang ada yang tidak kena.

Khamis lepas seorang penduduk di Kampung Banggol Donas call penulis ingin berjumpa dan nak cakap pasal jalanraya yang kena rumahnya.

Hari Jumaat selepas solat seorang penduduk Kampung Teluk Pasu memberitahu penulis, rumahnya kena lalu jalanraya tersebut.

Beliau berkata saya tak kisah asalkan dibayar pampasannya sebanyak RM 29.00 sekaki persegi .

Pada Hari Sabtu ketika penulis sedang makan dalam suatu majlis kenduri kahwin Haji Ibrahim di Hulu Terengganu, Majid yang dikatakan waris Datuk Rahim Said memberitahu bayaran tidak akan dibayar dan dibayar selepas jalanraya itu siap.

Hari Ahad, Haji Ngah Abdul Rahman memberitahu penulis yang dia sudah turun tandatangan membenarkan tanahnya di Teluk Pasu untuk pembinaan jalanraya tersebut.

Penulis hendak cerita bahawa jalanraya kos RM 200 juta itu adalah jalanraya yang dirancangkan oleh Wakil Rakyat bukan jalanraya yang dirancangkan oleh kerajaan Terengganu.

Kalau begitu ianya belum ada wang sebenarnya, sebab itu bayaran tidak akan dilakukan buat sekarang ini dan janji kepada tuan tanah akan dibayar selepas siap.

Projek itu tidak diketehui langsung oleh JKR dan IKRAM ada kaitan dalam pementaannya. Pelik juga.

Mungkin jalanraya seluas lebuhraya itu ada yang tidak kena.Seorang subkontraktor pernah kata,BN itu "boleh nipu". Betul juga. Maka rakyat yang bodoh kena tipulah nampaknya.

Tiada ulasan: