"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengarah Radio berhenti sukarela? kenapa IKIM masih tak nak bayar gaji dia?

HermanSamsudeen
Seperti yang saya jangkakan IKIM akan menafikan tulisan saya yang bertajuk “Pengarah Radio IKIM didesak ‘Letak Jawatan’ kerana jemput Presiden PAS Muzakarah“. Saya tidak terkejut dengan jawapan IKIM itu. Tapi benarkah Ir. Ahmad Jais Alias, mantan Pengarah Radio IKIM berhenti secara sukarela seperti yang didakwa oleh IKIM tanpa sebarang tekanan?

Jika dia berhenti secara sukarela, kenapa IKIM masih lagi tahan baki gaji beliau pada bulan Februari hingga hari ini? Dah berhenti, bayar sahajalah. Kenapa nak tahan-tahan lagi, macam orang yang gila talak tapi tak nak bayar fasakh lepas perceraian dimuktamadkan.

Khabarnya IKIM sekarang sedang membuat siasatan dan mahu mencari sumber maklumat saya. Tak payahlah buang masa kacau kakitangan lain kerana cerita ini bukan saya sorang sahaja yang tahu. Sahabat-sahabat di Persatuan Pengguna Islam juga tahu masalah dalaman IKIM ini.

Radio IKIM memperolehi pendapatan hampir RM 3 juta setahun bagi tahun 2008 dan 2009, tapi kenapa IKIM masih mahu cantas budget iklan IKIM. Penganjur karnival IKIM pula disoal siasat tentang isu bayaran tetamu rasmi program.

Malah kenaikan pangkat kakitangan kejuruteraan dan pemasaran disekat. Penambahan jawatan baru yang dipohon oleh Radio IKIM juga dibekukan dan beberapa DJ part time bakal ditamatkan perkhidmatan.

Secara ekonominya, dengan pendapatan RM 3 juta setahun Radio IKIM mampu meningkatkan kapasiti perkhidmatannya.

Soalnya kenapa berlaku penjimatan yang sedikit mencurigakan itu. Dikhabarkan bahawa beberapa individu yang masih berkhidmat juga sedang dipantau oleh pihak IKIM atas alasan mereka pro-PAS.

Memang mengarut bila tahap profesionalisme IKIM jatuh serendah itu. Saya juga mahu IKIM menjawab tuduhan seorang pengadu di PPIM yang mengatakan bahawa Radio IKIM beroperasi secara haram kerana enggan membayar yuran siaran (CASP) kepada SKMM sejak penubuhannya lagi.

Kenapa sampai begitu sekali teruknya pengurusan kewangan Radio IKIM yang diuruskan oleh akauntan IKIM sendiri. Apa yang akauntan itu buat di IKIM, adakah dia masih mahu bekerja atau bermain politik.

Sekali lagi saya menjangkakan yang IKIM bakal menafikan tulisan ini. Saya tidak perlukan penafian, tapi penjelasan kenapa perkara ini boleh tersebar jika tiada angin yang bergoyang didalam IKIM.

Apa yang dilalui oleh mantan Pengarah IKIM ini hanyalah gelora kecil yang pastinya boleh membangkitkan tsunami jika ianya benar. Saya yakin bahawa kakitangan IKIM yang tertindas akan tampil juga akhirnya untuk membela nasib diri mereka. Jangan biarkan IKIM buli anda, itu nasihat saya kepada mereka yang sedang disiasat dan diperhatikan oleh pihak atasan IKIM.

Tindakan IKIM menekan kakitangannya termasuk mantan Pengarah Radio ini adalah taktik biasa. Seseorang kakitangan yang mahu didesak letak jawatan akan cuba dipulau atau disabotaj dari segi kenaikan pangkat, tahanan gaji, tak bayar elaun dan potongan macam-macam peruntukan yang sewajarnya diterima.

Sahabat saya yang juga Ketua Pemuda PAS Wilayah, Kamaruzaman Mohamad pernah mengalami masalah yang sama ketika bekerja di Takaful. Setelah pihak atasan tahu beliau pro-PAS, beliau yang menjadi Pengurus Bahagian IT disabotaj, Kakitangannya ditukar seorang demi seorang ke bahagian lain, projek jabatannya disekat begitu juga peruntukan. Hingga akhirnya beliau datang ke pejabat setiap hari dalam keadaan tiada apa-apa yang boleh dibuat sebab kakitangan pun ditukar sana – sini. Dan akhirnya beliau letak jawatan secara ’sukarela’.

Inilah budaya korporat yang cuba dibawa oleh Umno melalui penguasaan GLC dan beberapa agensi Kerajaan yang strategik seperti radio IKIM yang majoriti pendengarnya adalah orang PAS! mereka gunakan mental torture sebegini untuk menghalau kakitangan yang tidak disukai.

Jadi saya harap IKIM hentikanlah kerja-kerja tidak berfaedah itu. Pandang ke hadapan, pertingkatkan penguasaan umat Islam dalam bidang penyiaran. dan jangan lupa bayar segera baki gaji mantan Pengarah Radio IKIM dan juga yuran SKMM jika masih mahu beroperasi.

Nota: Saya menulis berdasarkan angin yang bergoyang di IKIM. Saya mahu penjelasan dari kedua-dua pihak, itu sahaja…dan kepada pengurusan IKIM, jangan sibuk nak padamkan angin sebab nanti mereka pasang Aircond pulak. Ambilah tindakan yang lebih baik dengan menghormati mereka yang berbakat dan berilmu tanpa memandang parti mana yang mereka sokong. Saya akan terus mendengar radio IKIM selagi mana masih ada orang yang berilmu yang iklas menabur khidmat walaupun masih diganggu oleh nyamuk-nyamuk merah!

Tiada ulasan: