"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

ISAkan KU LI:CUBAAN MENGHINA INSTITUSI DIRAJA KELANTAN

kiyaiharaki
UMNO dicabar supaya segera mengISAkan Ku Li oleh kerana Ahli Parlimen Gua Musang itu ternyata cuba menimbulkan kekeruhan terhadap istana Kelantan. Permintaan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang meminta Majlis Raja-Raja, Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri memberi perhatian serius terhadap krisis istana di Kelantan yang berlanjutan bagi mengelakkan kegelisahan dan kekeliruan rakyat dengan situasi semasa di negeri itu ternyata menunjukkan betapa ahli parlimen berkenaan tidak menghormati Insitusi Diraja Kelantan.

UMNO yang sejak akhir-akhir ini suka berselindung di sebalik ketiak berbulukan nama Agung,Sultan dan Raja jangan sekadar pandai bercakap mengenai institusi beraja sedangkan sebenarnya pemimpin mereka sendiri gemar memperlekehkan hak ketuanan raja Melayu.Bermula di era pemerintahan Tun Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri, rakyat menjadi saksi kepada siapa yang menjadi petualang kepada bangsa dan Islam terutamanya. 

Kenyataan Ku Li sebenarnya boleh mengundang bahaya terhadap pihak yang cuba menangguk di air yang keruh untuk menjahanamkan isntitusi beraja di Malaysia.Bahkan kenyataan berkenaan juga menampakkan rendahnya mentaliti pemimpin itu terhadap realiti sejarah dan juga perundangan Negara. Kalau sebelum ini mereka suka memfitnah Datuk Seri Anwar berkaitan dengan sistem raja berperlembagaan dengan mendakwa kononnya Anwar cuba menukar Malaysia menjadi sebuah negara republik.Sebagaimana yang disiarkan Utusan Meloya pada 28 Mei 2010.
Sila klik: http://www.utusan.com.my/ 
 
Hari ini dengan kenyataan Ku Li ini mengesahkan wajah kemunafikan UMNO sebenarnya terhadap institusi beraja di Malaysia.Bahkan di Terengganu juga menyaksikan pertentangan UMNO dengan Istana bila ada di kalangan penyokong UMNO yang membawa sepanduk bertuliskan 'minatang' tatkalamana perlantikan Deris dibantah oleh istana.Maka adakah pemimpin UMNO sebenarnya terlalu gentar bila melihat adanya Sultan yang boleh berkopiah dan berjubah,makan bersama ulamak jauh dari segala protokol istana?

Sebab itulah untuk kembali berkuasa di Kelantan buat UMNO hanyalah sekadar angan-angan Mat Jenin buat Awang Adek,Ku Li mahupun Dato Pa.Begitu juga di Kedah,belum pernah terjadi dalam sejarah Sultan menzahirkan kedukacitaan baginda terhadap fitnah yang dimainkan media arus perdana. Sebenarnya Kelantan dan Kedah ada suatu persamaan dan perbezaan.Samanya Kedah dan Kelantan ialah
Satu:lupusnya pemimpin UMNO yang berkaliber untuk menjadi nahkoda pada bahtera yang hamper karam. 
Dua:Dekatnya Sultan di dua negeri berkenaan dengan ulamak dan Islam.Bezanya pun juga dua yaknilah: 
Satu:Kelantan sebuah negeri yang digelar Serambi Makkah di Malaysia berMBkan Tok Guru yang beserban berimejkan pondok,sementara Kedah layak digelar Serambi Madinah yang baru diperintah PR berMBkan seorang yang bersongkok berimejkan ulamak professional yang cukup pandai bersilat menangkis segala buah jahat musuh.
Dua:Kelantan ialah sebuah negeri yang merupakan kubu PAS setiap kali PRU berakyatkan kebanyakkannya Melayu Islam.Tetapi Kedah ialah sebuah negeri yang baru diperintah, berkomposisikan kaum yang lebih majmuk yang sudah pasti cabaran mempertahankannya amat perit.Namun bernaungkan Sultan di kedua-dua negeri berkenaan penganalisis menyebutkan ternyata ada harapan buat purnama terus menyinar di sana,Allahu Akbar3x.

Tiada ulasan: