"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PM Turki duduk dekat rumah saya...

Subky Latif
PERDANA Menteri baharu Turki yang menggantikan Recep Tayyip Erdogan iaitu Ahmet Davutoglu pernah saya jumpa beberapa kali semasa dia menjadi pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), masa itu kampusnya di Petaling Jaya.

Saya tidak perasan adakah dia pernah menjadi jiran saya kerana dia tinggal selang beberapa buah rumah dari rumah yang saya pernah tinggal di Taman Za’ba, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur.

Saya mengenalinya sesudah saya pindah dari rumah itu. Saya mula mengenalinya bila seorang kawan Tajuddin membawa saya singgah di biliknya di UIAM Petaling Jaya. Kami berbual kira-kira 10 minit. Masa itu saya tahu dia penyokong parti Islam di negaranya, Refah Partisi pimpinan Necmattin Erbakan dan Erdogan adalah ketua pemuda dan ketua Refah di Istanbul.

Ada beberapa kali saya terserempak dengannya lepas itu.

Suatu hari enam orang pengembara Turki jadi tetamu saya. Mereka bertanya apakah saya kenal Ahmet Davutoglu, pensyarah UIAM? Saya kenal tetapi tidak tahu di mana dia tinggal.

Melalui konteks yang ada, saya dapat hubungkan mereka dengan pensyarah itu. Dia mempelawa pengembara itu bermalam di rumahnya.

Kami hantar mereka ke rumahnya dekat rumah yang saya pernah tinggal. Rumah yang saya tinggal itu adalah rumah biras saya. Dia tinggal di rumah itu semula apabila dia balik berkhidmat di Kuala Lumpur. Saya selalu ke rumah biras itu dan beberapa kali terserempak dengan keluarga Turki itu.

Apabila anak saya jadi anak ang kat keluarga Turki untuk belajar di Istanbul, sebelum saya hantar anak itu ke sana, saya pergi jumpa Ahmet di rumahnya bertanya beberapa perkara yang perlu sebagai persediaan ke sana.

Orang yang mengambil anak saya jadi anak angkat itu adalah antara pengembara Turki yang saya hantar bermalam di rumahnya di Taman Dr Ismail. Dia meyakinkan saya bahawa orang yang menjadi keluarga angkat anak itu adalah orang baik. Seorang daripadanya, Yusuf Karaca adalah guru kepada Erdogan semasa bersekolah dulu.

Erdogan dan Ahmet Davutoglu memanggilnya, ‘Hojam’ iaitu Cikgu.

Itulah perkenalan saya sepintas lalu dengan Perdana Menteri baharu Turki itu. Dan saya tidak pernah menyangka pensyarah yang saya pernah jumpa kirakira 20 tahun dulu akan menjadi Perdana Menteri Turki, sebuah negara yang sedang membangun pesat untuk menjadi negara maju sekarang, menyaingi negara maju Eropah yang lain. Ahmet Davutoglu itu jika ‘dibahasa- Melayukan’ ialah Ahmad bin Daud.

Dengan Perdana Menteri Ahmet itu jadi empat orang Perdana Menteri Turki yang saya kenal dan pernah jumpa tetapi saya tidak pasti mereka ingat dan kenal saya lagi.

PM pertama saya dihubungi ia lah Abdullah Gul yang kemudiannya jadi Perdana Menteri dan Pre siden Turki. Masa itu dia adalah pengiring dan jurubahasa kepada Erbakan, Presiden Refah Partisi yang kurang mahir berbahasa Inggeris tetapi mahir bahasa Jerman.

Abdullah minta saya selidik tentang sebuah mesin cetak terpakai buatan Jerman di sebuah syarikat di Brickfields, Kuala Lumpur. Dia beri nombor telefonnya. Saya hubungi syarikat itu. Nasihatnya baiklah beli mesin itu terus dari Jerman. Saya pun maklumkan perkara itu kepada Abdullah Gul.

Apabila saya menemani Ustaz Hadi Awang ke satu pertemuan anggota-anggota Parlimen parti Islam negara-negara Islam dengan menteri Jerman Barat di Bonn, saya bertemu pertama kali dengan Erbakan dan Abdullah Gul. Dua hari dua malam kami bersama dalam beberapa majlis di Bonn. Saya beritahu Abdullah, sayalah orang yang dihubunginya tentang mesin cetak terpakai dulu.

Erbakan kemudin jadi Perdana Menteri dan Abdullah jadi menteri di Jabatan Perdana Menteri. Saya pernah jumpa keduaduanya se bagai Perdana Menteri dan menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam Muktamar Refah di Ankara.

Setelah semua parti yang ditubuhkan Erbakan, Erdogan dan Abdullah Gul tidak bersama Erbakan lagi. Kedua-duanya membentuk parti baru AKP, Erdogan jadi Presiden dan Abdullah jadi timbalannya.

Parti mereka menang majoriti besar, pertama kali dalam masa berpuluh-puluh tahun sejarah politik moden Turki. Erdogan tidak masuk pilihan raya kerana masih dalam ‘idah’ hukuman jenayah, tidak boleh menjadi penjawat awam. Abdullah jadi Perdana Menteri. Saya jumpa dan ucap tahniah kepadanya dalam jamuan meraikannya jadi Perdana Menteri di Ankara.

Empat bulan kemudian, ‘idah’ jenayah Erdogan tamat. Dia bertanding dalam satu pilihan raya kecil, menang dan jadi Perdana Menteri, Abdullah Gul turun jadi Menteri Luar.

Dalam pemilihan Presiden Turki di Parlimen, Erdogan dicalonkan tetapi terdapat banyak tunjuk perasaan menentangnya, lalu Abdullah Gul jadi calon ganti jadi Presiden.

Saya tidak pernah jumpa Erdogan sesudah jadi Perdana Menteri tetapi pernah beberapa kali jumpa sebelum dan semasa jadi Datuk Bandar Istanbul. Pertemuan pertama diatur oleh gurunya Yusuf Karaca atas kedudukan dia ketua Parti Refah di Istanbul dan saya Pesuruhjaya PAS Kuala Lumpur. Kami jumpa setengah jam kerana dia hendak mengetuai satu tunjuk perasaan.

Sebelum Erdogan jadi Datuk Bandar, saya pengalaman wajib putus air tiga kali seminggu di Istanbul.

Lepas dia jadi Datuk Bandar dengan izin Allah banyak hujan di Istanbul dan salji pula tebal. Bekalan air cukup. Tiada catuan, tetapi Erdogen melancari projek menggerusi air dari su ngai di bawah bumi Istanbul bagi memastikan air cukup untuk bandar raya itu.

Semasa saya sekeluarga ke Istanbul selepas dia jadi Datuk Bandar, dia memberi peluang kami sekeluarga pusing keliling Istanbul dengan bas mini bandar raya. Dia bercadang melawat Kuala Lumpur. Dia minta saya dapat jemputan rasmi dari Datuk Bandar Kuala Lumpur. Saya cuba jumpa Datuk Bandar Tan Sri Kamaruzaman Sharif sampai akhir tidak dapat.

Setelah dipecat daripada jawatan Datuk Bandar Istanbul, Erdogan dan isterinya datang sehari ke Kuala Lumpur. Saya, Ustaz (Allahyarham) Fadzil Noor dan Nasir Yusuf, hosnya di Kuala Lumpur makan tengah hari di HOTEL ITM depan kampus UiTM Shah Alam.

Dia dijatuhkan hukum jenayah dan dipecat daripada Datuk Bandar kerana mendeklamasikan sajak Islam yang selalu dideklamasikan pelajar sekolah. Apabila dia jadi Perdana Menteri saya tidak pernah jumpa lagi.

Ahmet Davutoglu tidak kedengaran lagi terutama selepas Anwar Ibrahim menghadapi tuduhan liwat satu. Tiba-tiba saya lihat nama dan gambarnya sudah jadi menteri luar Turki. Selalu namanya tersiar di sana sini sebagai menteri negara yang menempah nama semula dalam politik dunia.

Dalam krisis perang saudara di Syria, acap dia ke Damsyik bagi menjadi orang tengah tetapi tidak banyak yang dapat dibuat.

Sehari sebelum Abdullah Gul tamat jadi Presiden, Parti AKP memilih Ahmet Davutoglu jadi ketua nya. Apabila Erdogan melepas jawatan Perdana Menteri untuk jadi Presiden bagi menggantikan Abdullah Gul, Ahmet jadi Perdana Menteri.

Semasa ke Istanbul dulu, untuk membeli baju biasa harganya berjuta-juta Lira. Nilai Lira masa itu dari pagi ke petang bertukar beberapa kali.

Sekarang orang tidak membawa duit berjuta-juta lagi ke pasar.

Inilah Turki yang dipimpin bersama Erdogan dan Ahmet (bin Daud) Davutoglu yang pernah saya tengok muka mereka 20 tahun lalu.

Tiada ulasan: