"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warden wanita dilarang sentuh tahanan ini - Hakim mahkamah tentera


HAKIM tentera Amerika Syarikat (AS) memerintahkan seluruh warden wanita di pusat tahanan Guantanamo untuk tidak mendekati dan menyentuh seorang tahanan warga Iraq yang dituduh sebagai salah seorang pimpinan Al-Qaeda di Afghanistan, lapor laman web dakwatuna, semalam.

Peguam kepada seorang tahanan yang bernama Abdul Hadi mendedahkan bahawa anak guamnya seorang muslim dan keyakinannya melarang untuk bersentuhan dengan wanita yang bukan isteri.

Hakim telah mengeluarkan perintahnya pada 7 November lalu yang melarang seluruh warden wanita di pusat tahanan tersebut untuk tidak menyentuh Abdul Hadi kecuali ada keadaan yang mengharuskannya.

Keputusan tersebut kemudian dilanjutkan pada Selasa (18 November) sehingga jadual sidang berikutnya pada 26 Januari 2015.

Keputusan hakim tersebut berlatarbelakang kejadian pada 8 Oktober 2014 lalu di mana Abdul Hadi memberontak dan marah ketika penjaga penjara wanita hendak menyentuhnya dan memakaikan gari ke tangannya, sehingga akhirnya terpaksa memanggil warden laki-laki.

Menurut sumber tentera AS, terdapat kira-kira 10 peratus warden wanita

Tiada ulasan: