"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Amaran Erdogan kepada Rusia

ANKARA - TURKI. Jangan cuba bermain dengan api, itu amaran Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan berhubung konflik Moscow-Ankara.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas Rusia melancarkan serangan ekonomi sebagai tindak balas susulan insiden sebuah pesawat tempur negara itu ditembak jatuh Turki, baru-baru ini.

Selain itu, tindakan Moscow yang mahu menangguhkan projek kerjasama ekonomi, menyekat transaksi kewangan dan perdagangan serta menukar duti kastam turut menimbulkan kemarahan Ankara.

"Mereka cuba bermain dengan api dengan memberi layanan buruk kepada rakyat Turki yang pergi ke Rusia.

"Ankara menjalin banyak kerjasama penting dengan Moscow dan kita tidak mahu hubungan di antara kedua-dua negara merosot hanya kerana insiden jet pejuang Moscow ditembak jatuh Selasa lalu," katanya.

Dalam pada itu, Erdogan turut memberi gambaran akan bercakap dengan Presiden Vladimir Putin ketika Sidang Kemuncak Perubahan Iklim di Paris minggu depan.

Setakat ini, Putin enggan berkomunikasi dengan Erdogan kerana keengganannya memohon maaf di atas tragedi jet pejuang Moscow ditembak jatuh oleh Ankara. - Reuters

Tiada ulasan: