"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah diberitahu Jho Low bayar bekas pegawai bank RM1.5j setahun

Bekas pegawai Bank BSI Singapura, Yeo Jiawei, dibaya S$500,000 (RM1.5 juta) setahun oleh ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho, kata seorang saksi di Singapura semalam.

Memberi keterangan di mahkamah bekas ketua Yeo, Kevin Swampillai, berkata dia pernah bertanya kepada lelaki terbabit mengenai bayaran diterimanya daripada Low - atau lebih dikenali dengan nama Jho Low.

Kata Swampillai soalan itu ditanyakannya selepas Yeo meninggalkan bank berkenaan pada Jun 2014 untuk bekerja dengan Jho Low.

Memetik kata-kata Yeo, Swampillai berkata jumlah bayaran berkenaan adalah lebih tinggi daripada apa yang diperolehinya di Bank BSI Singapura.

Laporan The Edge menyatakan Yeo kini dibicarakan atas empat tuduhan mengganggu saksi - termasuk Swampillai yang bekerja dengan Bank BSI Singapura sebelum dia menganggur kerana bank berkenaan digantung.

Secara keseluruhan Yeo berdepan 11 tuduhan, termasuk penggubahan wang haram dan penipuan. Bagaimanapun tuduhan lain akan dibicarakan secara berasingan pada April tahun depan.

Yeo adalah warganegara Singapura manakala Swampillai rakyat is a Malaysia.

Peguam Yeo, Philip Fong, dilaporkan cuba menggambarkan Swampillai sebagai ahli bank yang lebih berpengalaman saksi berusia 52 tahun itu menegaskan Yeo adalah pihak yang serta-merta mengiktiraf potensi "kerjasama" mereka.

Antaranya termasuk mengenai pengurusan akaun milik Brazen Sky bernilai AS$2.3 bilion daripada dana berkaitan 1MDB.

Swampillai dilaporkan tidak bersetuju dengan hujah Fong yang cenderung mencadangkan Yeo bersikap pasif dalam urusan berkenaan.

Sebaliknya Swampillai memberitahu Yeo "adalah peserta aktif dalam perbincangan itu" dan "melompat" pada cadangan berkenaan.

Malah Swampillai dilaporkan berkata dia menyifatkan Yeo sebagai individu yang mahir dalam membina kepercayaan.

"Kami bersetuju lebih awal, struktur keseluruhan proses itu akan melibatkan beberapa syarikat, syarikat perantara, aliran dana, dan Yeo melaksanakannya.

"Saya tidak bersetuju dengan tanggapan keseluruhan bahawa Yeo adalah robot yang mengambil arahan daripada saya pada setiap masa," katanya.

Swampillai juga dilaporkan memberi keterangan bagaimana dia dan Yeo bertemu selepas mereka menjadi perhatian Jabatan Hal Ehwal Komersial Singapura (CAD) yang menyiasat skandal 1MDB.
-malaysiakini

Tiada ulasan: