"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Putar belit skandal 1MDB akhirnya makan tuan

MALAYSIA DATELINE
Usaha beberapa pemimpin Umno untuk menggunakan isu penyelesaian luar mahkamah antara 1MDB dan International Petroleum Investment Company (IPIC) sebagai menandakan berakhirnya skandal kewangan membabitkan syarikat pelaburan negara itu sebenarnya memakan diri sendiri, kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang.

Malah cubaan mereka untuk mempertahankan 1MDB telah membangkitkan semula persoalan asas yang sehingga kini masih belum terjawab.

Beliau memberi contoh kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan bahawa kononnya penyelesaian antara 1MDB dan IPIC membuktikan perdana menteri tidak bersalah.

Malah tambah Kit Siang, Rahman Dahlan juga mendakwa dana 1MDB wujud dalam bentuk 'unit' di Singapura dan boleh ditukarkan ke dalam bentuk matawang untuk dibayar kepada syarikat Abu Dhabi berkenaan.

"Terima kasih Abdul Rahman, kerana beliaulah soalan-soalan ini telah dibawa semula kepada perhatian masyarakat umum, bersekali dengan pertanyaan yang dibangkitkan Tony Pua dan pemimpin yang lain," katanya dalam satu kenyataan media.

Tony yang juga ahli parlimen Petaling Jaya Utara dalam kenyataan beliau sebelum ini membangkitkan persoalan mengapa rakyat Malaysia perlu menanggung pembayaran sebanyak dua kali ganda 1MDB kepada IPIC.

Hasil penyelesaian timbangtara antarabangsa di London memutuskan bahawa IPIC akan menerima bayaran berjumlah USD1.205 bilion.

1MDB dan Kementerian Kewangan juga diarahkan bertanggungjawab ke atas faedah bon bernilai USD3.5 bilion yang dijamin IPIC.

Semalam Kit Siang turut mengulas kenyataan ketua pengarah Jabatan Hal Ehwan Khas (Jasa), Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berhubung penyelesaian secara timbang tara antara 1MDB dan IPIC yang kononnya telah ‘melemahkan’ dakwaan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) bahawa wang 1MDB telah diselewengkan.

"Sama ada ia (dakwaan Puad) benar atau tidak ia bebas untuk dibahaskan, tapi apa yang mengejutkan adalah reaksi kerajaan Malaysia yang sebelum ini menafikan skandal 1MDB, tetapi secara tiba-tiba menerima senario kes yang dibangkitkan DOJ.

"Jika kerajaan Malaysia berpegang teguh dengan naratifnya bahawa tidak ada skandal melibatkan 1MDB, maka Puad tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan seumpama itu," kata Kit Siang dipetik Roketkini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah berkata, Puad mungkin tidak menyedari bahawa kenyataan beliau itu telah mengesahkan tindakan saman sivil oleh DOJ bagi merampas aset bernilai lebih USD1 bilion yang berpunca daripada dana 1MDB.

Dalam pada itu, Kit Siang yang juga ahli parlimen Gelang Patah mengulangi desakan agar perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak mengadakan sesi parlimen khas bagi membincangkan skandal 1MDB.

Beliau turut menggesa kerajaan menyelesaikan masalah berkait saman sivil yang dikeluarkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) secara perundangan bagi membersihkan nama Malaysia yang kini terpalit dengan gelaran kleptokrasi.

Tiada ulasan: