"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat Taib pulang ke pangkuan Umno

Bekas menteri besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhammad Taib hari ini kembali ke pangkuan Umno.

Pengumuman itu dibuat Perdana Menteri merangkap Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak di ibu pejabat Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sebentar tadi.

Muhammad berkata, keputusan itu dibuat selepas merasakan perjuangan pembangkang adalah sia-sia.

Beliau yang lebih dikenali dengan nama Mat Taib itu keluar Umno untuk menyertai PAS pada April 2013, dan kemudian menyertai PKR dua tahun kemudian.

Sidang media itu pada awalnya mencetuskan spekulasi Najib bakal membuat pengumuman berkaitan pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Malah Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terpaksa menamatkan programnya di Perlis untuk menghadiri sidang media itu.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Ahmad Maslan berkata beliau pulang ke Kuala Lumpur dari Sabah khusus untuk pengumuman itu.

Mat Taib yang duduk di sebelah Najib berkata, keputusan untuk kembali kepada Umno juga kerana bimbang melihat perpecahan di kalangan orang Melayu.

Sementara itu, Najib berkata keputusan tersebut diputuskan Mat Taib sendiri dan beliau tidak ditawarkan sebarang imbuhan mahupun jawatan.

Sidang media itu pada mulanya dibuat secara penuh rahsia, dan hanya beberapa media arus perdana dibenarkan membuat liputan.

Beberapa portal berita serta agensi berita antarabangsa dilarang menyertainya.

Tiada ulasan: