"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa berlaku dalam Pas hingga Hadi tarik balik saman?

BORHAN AHMAD
Habuan daripada musuh sebelum perang haram namanya rasuah. Habuan daripada musuh selepas perang halal namanya ghanimah, kata Zaharudin, menantu Hadi.

Apakah yang berlaku dalam Pas sehingga Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik samannya ke atas Sarawak Report kini menjadi perbincangan awam dan mempunyai pelbagai tafsiran.

Semuanya berkait rapat dengan hubungan antara parti itu dengan Umno dan kes ini ditarik balik selepas Umno tidak lagi menjadi kerajaan.

Ada yang mendakwa Hadi menyaman Sarawak Report atas dorongan dari Umno yang menjadi kerajaan ketika itu kerana Pas sedar perbelanjaan untuk kes undang-undang di United kingdom sangat mahal.

Ia terbukti dengan pengakuan bahawa Pas telah membelanjakan RM2.5 juta untuk kos guamannya sebelum saman itu ditarik balik.

Namun, bagi sesetengah pihak dalam Pas, mereka lebih gusar lagi perbicaraan ini nanti memberikan bukti dengan jelas bahawa ada pemimpim Pas yang memang benar-benar menerima wang Umno ketika mereka masih bermusuh.

Dua hari sebelum Setiausaha Politik Hadi membuat kenyataan penarikan saman itu oleh Hadi, menantu Hadi, Zaharudin Muhammad sekali lagi menyerang kerjasama antara Umno dengan Pas dan hubungan pemberian duit antara kedua-duanya.

“Bersekedudukan sebelum kahwin haram namanya zina. Selepas kahwin halal namanya berumahtangga.

“Habuan daripada musuh sebelum perang haram namanya rasuah. Habuan daripada musuh selepas perang halal namanya ghanimah.

Tiada ulasan: